söndag 28 mars 2010

I tacons tecken

En halväten portion tacopaj


Jag har sett siffror på att nästan 70% av sveriges barnfamiljer äter tacos varje fredag. Jag hör inte till de procenten men den här helgen har jag tagit igen all eventuell tacobrist i mitt liv med råge. Detta är helgens meny: Fredag middag tacopaj, lördag lunch tacopaj, lördag middag tacos, söndag lunch tacopaj. Det godaste var tacon på lördagen för det åt vi tillsammans med trevligt sällskap i stugan.

Jag gjorde en enkel, billig och god tacopaj i långpanna, som trots att vi har ätit va den hela helgen har vi kvar av den i frysen för fler snabbluncher.

Tacopaj i långpanna

Pajskal:
5 dl vetemjöl
1 dl PO-fiber (kan bytas ut mot ytterligare 1 dl vetemjöl)
250 g smör eller margarin
1 dl iskallt vatten

Blanda alla torra ingredienser i matberedare eller i en bunke. Blanda ner smöret i mjölet till en smulig massa. Häll på vatten under omrörning precis så att smularna binder ihop till en smidig deg. TRyck ut degen i en långpanna 30x40 cm. Nagga. Grädda skalet på 225 grader ca 10 min. Gör under tiden fyllningen.

Fyllning:
1 kg köttfärs
1 gul lök
1 msk margarin
2 påsar tacokrydda
3 dl vatten
6 ägg
6 dl mjölk

Fräs köttfärs och lök i en gryta. Häll på tacokrydda. Späd med vatten. Låt puttra en stund. Vispa ihop ägg och mjölk i en bunke.

Häll köttfärsröran i det förgräddade pajskalet. Häll äggstanningen över köttfärsen. Grädda i 225 grader ca 35 min eller tills äggstanningen har stelnat.

Servera med en grönsallad samt tacosås och guacamole.

Inga kommentarer: