onsdag 6 oktober 2010

Jag och min tehylla

Jag hade egentligen bloggtorka idag, ingenting alls kul att skriva om. Men, under min dagliga bloggrunda såg jag att verkar ligga i tiden att skriva om te. Vilket otroligt passande ämne! Det måste jag också få skriva om!

Min tehylla har varit en följetong förra veckan. Den rasade nämligen ner efter att ha hängt på lite trekvart en ganska lång tid. Jag for iväg till byggvaruhuset och köpte två små (tyckte jag), vinklar för att fästa upp den på väggen igen. Sambon höll på att skratta ihjäl sig när jag kom hem med mina små vinklar, han påstod att de var tillräckliga för att hålla fast en bärande regel (på riktigt alltså, inte bara som ironi). Sen for han iväg och köpte möbelvinklar till min tehylla (gulligt av honom, kan hjälpsamheten ha berott på kärlek till mig eller till hans kaffeburk som bor på samma hylla?). En dejt med skruvdragaren och teet fick flytta hem igen.


Vad bor då på min tehylla? Störst är kaffeburken. Den innehåller Gevalias kokkaffe och är som sagt sambons bästa vän. Burken bredvid kaffet innehåller för tillfället grönt citron-passionste, löste från stormarknaden i stan. Den lilla burken i samma serie har svart apelsinte från Kahls i sig, snart slut förresten. Den snygga och välmatchade burkserien har jag fått av svägerksan C, nästan allt hemma hos mig som är välmatchat kommer från henne. Bredvid apelsinte står en burk samovar-te som jag fick av mamma och pappa i somras. Den burken är faktiskt just nu tom. Bakom samovarteet syns en glasburk, den innehåller Kobbs blåbärslycka (svart). Flaskan bredvid blåbärsteet innehåller ett spännande svart te från grannstadens lilla teshop som heter T-2000, det smakar coca-cola och är tro det eller ej jättegott! Framför står en dekorerad glasburk med grönt lugn och ro-te, även det en gåva av svägerskan C, både burk och innehåll. Glasburken med rött lock innehåller ett annat favoritte, rött päron-yoghurt-te. Smakar Piggelinglass och är det som finns i min tekopp just nu. Plåtburken bredvid innehåller precis vad texten utanpå säger, vanligt, svart, Twinings Earl grey. Ska alltid finnas hemma. Liptonburken bredvid kommer dock aldrig någonsin att innehålla vad etiketten säger, just nu rymmer den istället rött vaniljte, ett helt smaklöst te som just därför har visat sig vara väldigt drygt... Ovanpå balanserar en burk ryskt chai, helt oöppnad, inköpt på loppis.

Som ni ser hittar man lite av varje i min tehylla. Jag brukar försöka att alltid ha 5-6 sorter hemma och jag köper aldrig större förpackningar än ett hekto om jag köper lösviktste, allt för att det inte ska stå en massa gammalt domnat te på min tehylla. Dessutom gillar jag omväxling. Svart te är favorit, men goda röda teer är inte heller fel, dessutom är de så vackra när man dricker dem i glas. Grönt te däremot smakar nästan alltid hö och är inga favoriter. Alla teer blir godast om man brygger dem i samovar men mysigast är att brygga sitt te i tekanna. Min tekannesamling ska jag visa en annan dag!

My cup of tea!


1 kommentar:

Anonym sa...

Snyggt!
Räknade just till 17 sorter på mina tehyllor... Sen har jag några extra i lådorna för säkerhets skull!
Hm, får nog skärpa mig.

Kicki O