söndag 3 oktober 2010

Går vi mot varmare tider, det är frågan?

Knappt hinner man sanera källaren efter en reparation så är det dags att plocka fram bilmaskinen igen och bila upp golvet. Nja, det är inte direkt jag som bilar, men förmodligen blir det jag som får sanera. Det är inte direkt så att vi har väldigt ofta fel i källaren, det är snarare så att jag är väldigt seg på att sanera. Senast källargolvet behövde bilas i var förra hösten när vi hade slängt för mycket kaffesump och stekfett i avloppet så det blev tvärstopp. Städningen blev inte av förrän närmare juletid och höggravid som jag var blev det ingen totalsanering förrän i somras.

Den här hösten gick värmepannan och havererade så vi blev tvungna att byta ut den. Givetvis måste man vara trendig och skaffa samma som alla andra även om vi enligt mina beräkningar inte kommer att tjäna ett enda öre på bytet de närmaste tio åren.Jag är dessutom helt övertygad om att källaren och därmed hela huset skulle må mycket bättre av att fortsätta eldas med ved eller pellets för att ha ett rejält självdrag genom murstocken. Men, men kvinnlig logik och tråkigt realistiska argument håller inte när sambon vill ha DET SENASTE. Nåja, jag får väl trösta mig med att alla andra tycker som sambon, att det är värmepump som gäller, så förmodligen kommer det att höja värdet på huset mer än mitt alternativ. Dessutom verkar det inte som att vi kommer att gå i direkt förlust. Men inte känns det kul att gå på banken i veckan och låna hundratusentals kronor för en värmepanna. Alternativet, att inte ha någon värme är ju dock ännu värre så det är bara att bita i det sura äpplet... 

Inga kommentarer: