söndag 31 oktober 2010

Brida av Paulo Cuelho


Det är inte ofta ljudböcker kan kallas fynd, men den här ramlade jag faktiskt över i ett reaställ i en elektronikbutik när sambon var på jakt efter en ny mobiltelefon förra helgen. Jag har faktiskt aldrig läst någonting av Paulo Coelho av någon anledning, men jag har länge tänkt göra det. Men det som fick mig att köpa just den här boken var det vackra omslaget.

Det är inte bara omslaget som är vackert, detta är en helt igenom vacker berättelse. Själva berättelsen är vacker och språket är vackert, miljöerna är vackra och uppläsningen som Louise Raeder gör är också vacker. Detta är en andlig bok, den handlar om den unga irländska kvinnan Brida som vill lära sig magi. Hon söker upp en Mästare som hon har hört talas om, en enstöring som lever ute i de djupa skogarna några mil utanför Dublin. Hos Mästaren får hon en lektion, hon lär känna den djupa natten. Sökandet efter magin för henne också till häxan Wicca som blir hennes kvinnliga läromästare och som med hjälp av olika vardagliga övningar som shopping och telefonpladder plockar fram Bridas inre gåvor. Enligt månens tradition, som är den väg som Brida väljer att lära sig, är livets mening att hitta sin andra hälft, men hur hittar man honom? Och finns det mer än en andra hälft?

Många böcker med andliga teman kan lätt bli sega och långdragna, men det blir aldrig Brida. Jag fastnade i den här boken redan efter någon minuts lyssnande, något somn är ovanligt med ljudböcker, och jag satt sedan ohjälpligt fast i berättelsen. En dag när jag kom fram till jobbet efter att ha lyssnat på ljudboken var jag helt uppfylld av Brida hela dagen, ända tills jag fick åka hem och fortsätta lyssna på berättelsen. Jag tror också att den här berättelsen passade för ljudboksformen. Vissa böcker ska läsas långsamt så man hinner tänka medan man läser/lyssnar och det här är en sådan bok. Att lyssna hjälper mig att dra ner tempot så att jag verkligen hinner tänka och inte bara läser på. Enda nackdelen med att lyssna på den här boken är att det är en bok att hämta citat ur, och det är svårt med en ljudbok.

Solklart är att den här boken gav mersmak av författaren Paulo Coelho, det här är ju inte en av hans mest kända böcker, så om den här var så bra, hur bra är då inte hans mer berömda böcker?

Inga kommentarer: