onsdag 27 maj 2009

Regn regn regn

Det har varit solsken och varmt i flera veckor, inkusive måndag och tisdag den här veckan. Inför helgen säger väderprognoserna att det ska bli solsken och 25-26 grader varmt. Men vilket väder tror ni att det var idag? När alla våra elever skulle ha friluftsdag? Mycket riktigt - regn, regn och åter regn. Ända till klockan fyra på eftermiddagen när jag var på väg hem från jobbet, då sken solen! Åk 9 skulle ha överlevnadsdag, och träna överlevnad fick de göra, de fick både lära sig konsekvenserna av dåliga klädval och att göra upp eld i hällregn.

Förmiddagen bestod av vandring efter en vandringsled över ett berg, eftermiddagen bestod av patrulltävlingar i olika moment som man bör klara av ute i naturen, t.ex. bygga en bår, göra upp eld, göra knopar, läsa karta, känna igen växter och djur. Jag var ansvarig för eldkontrollen, tre askar tändstickor gick åt, men alla grupper utom en lyckades faktiskt få till en mer eller mindre brinnande eld. I ösregn. Det tyckte jag var riktigt bra gjort. Men jag kan lugnt säga att jag var rejält blöt och kall efter en hel dag ute i regnet trots stövlar och regnkläder.

Så den här kvällen tillbringar jag i tv-soffan under en pläd med en stor kopp gott te. Har ni smakat ICAs ekologiska te med smak av åkerbär, lingon och hjortron? En riktig höjdare!

2 kommentarer:

Karolina sa...

Hej, hej!
Jag har inga beskrivningar utan virkar på fri hand. Filmrullar, Singoalla, Ballerina, Prinsessbakelser är vad som har blivit av hittils. Kakorna virkar jag i tre olika lager som jag sedan syr ihop rakt igenom, då blir dom hårda och alldeles lagom :) Hoppas att ditt virkil kommer tillbaka snart, men jag gissar att du sysselsätter dig med något annat under tiden.
Ha en fortsatt bra vecka.
/Karolina

Lisse sa...

Vilken bra idé att vieka i lager på lager! Den ska jag låna:-)