söndag 3 maj 2009

Gino

Jag har hakat upp mig på oilka fruktsalladsvarianter till efterrätt. Förra helgen blev det fruktsallad med mascarponekräm. Nu när det var storhelg och valborgsmässoafton krävdes det ju såklart nåt ännu bättre i efterrättsväg. Bättre kan ja inte säga att det blev, men väl i samma klass, eller variationer på samma tema kan man säga blev på valborgsmäss, nämligen en variant av klssikern Gino. Någon vit choklad, som egentligen är ett måste på Gino hittade jag inte på Stora mataffären i sta'n, så jag tog en god mjölkchoklad istälklet och det blev minst lika gott. Så här gjorde jag, och med en rejäl bytta glass räckte den här laddningen till 8 pers.

2 bananer
2 kiwi
1 stor burk konserverade persikor
300 g djupfrysta jordgubbar
200 g mjölkchoklad

Skär alla frukter i generäsa bitar. Blanda allt i en låg och vid ugnsfast form. Riv över mjölkchokladen. Gratienera i ugnen på 225 grader tills chokladen har smält och jordgubbarna har tinat. Servera med vaniljglass.

Inga kommentarer: