söndag 24 maj 2009

Mustig Linssoppa 3-4 port


Det här receptet har jag hittat i en kokbok som heter "Palt är inte allt" och trots att jag är en soppoman som älskar att både laga och äta soppor, och därmed också har testat många olika soppor, var det här en av de absolut godaste. Våga prova även om du inte är en linsälskare i vanliga fall och trots den lite ovanliga kombinationen av kryddor. Om du använder färdigkokta linser på burk är det dessutom klart på 10 min.


2 dl torkade gröna linser

1 gul lök

2 morötter

1 vitlöksklyfta

2 msk matolja

1 tsk brunt senapsfrö

1 tsk curry

½ tsk malen ingefära (kryddvarianten inte färsk)

½ tsk vaniljsocker

1 hönsbuljongtärning (grönsaks- om det ska vara hel vegetariskt)

3 dl vatten

1 burk hela tomater

1 burk kokosmjölk

salt och peppar


Koka linserna i rikligt med vatten utan salt ca 20 min eller tills de har lätt tuggmotstånd. Häll av kokvattnet i ett durkslag och ställ åt sidan stå så länge.

Skala lök och morot. Hacka löken och skär moroten i 1 cm stora bitar.

Hetta upp olja i en tjockbottnad kastrull. Häll på senapsfröna och när de "poppar" tillsätter du lök och morot. Låt fräsa en kort stund. Pressa i vitlöken och övriga kryddor inklusive vaniljsocker, fräs ytterligare 1 minut.

Tillsätt buljongtärning, vatten, tomat och kokosmjölk. Koka upp och koka tills morötterna är mjuka, ca 10 min. Tillsätt linserna och ge ett uppkok. Smaka av med salt och peppar.


Servera med en klick creme fraiche i tallriken, det är pricken över i:et!

Inga kommentarer: