lördag 16 maj 2009

Otrogen på öppen gata av Belinda Olsson


Det här är en bok bara behöver läsas om man är i bebisträsket. När jag var gravid med Lillisen läste jag första delen om journalisten Agata Hansson, Gravidchock, det här är fortsättningen. Otrogen på öppen gata börjar med förlossningen och utspelar sig ungefär under Agatas första halvår som förälder.


Den här bokens charm bygger helt och hållet på igenkänningsfaktorn. Rent litterärt är den inte märkvärdig. Men oj vad Belinda Olsson spräcker rosaskimrande bebisideal som gravid- och föräldratidningarna odlar. Här finns inget rosaskimrande alls, Agata tycker bara att det hela är jobbigt, hon älskar sitt jobb och tycker att det är dödstrist att vara mammaledig. Hon har ingen lust att gå på mammagrupp och bli ihopparad med en massa människor som bara har bajsblöjor gemensamt. Hon tycker inte om sin nya mammakropp. Hon tyckte förlossningen var fruktansvärd och tyckte inte alls att det var det minsta häftigt. Belinda Olsson prickar varenda tabu som finns kring nyblivna föräldrar och bebistiden, och de är många.


Hittills har jag aldrig i mitt liv varit ute på så minerat område som att säga vad jag egentligen tycker om att vara gravid och sen mamma, att vantrivas i den rollen är provocerande och lika tabu som att tala illa om döda. Det är modigt av Belinda Olsson att våga sticka ut hakan samtidigt som jag kan fundera på om det är så bra att spä på negativa känslor med ännu fler, därför är jag faktiskt tveksam till nyttan med en sådan här bok. Eller också är jag bara provocerad, sådant där får man väl inte skriva om?


Inga kommentarer: