söndag 17 maj 2009

Första sommardagen!

De första tulpanerna har nästan blommat ut. Men fler är på väg... Jag har tydligen till och med planterat tulpaner på norrväggen i höstas :-)

En ensam scilla. Jag planterade 200 lökar det första året vi bodde i huset, fem(!) kom upp. Det här är en av dem, och den är desto trognare. Växer alldeles ensam mitt på gräsmattan varje vår.




Jag vet inte vad det här är för blomma, men jag har inte sett den förr, så den måste jag ha planterat i höstas.

Idag har vi varit hemma nästan en hel dag. Det är väldigt sällan vi är hemma en hel helgdag, oftast far vi omkring hela helgerna, en hemmahelg för oss betyder att vi sover hemma, inte att vi befinner oss hemma hela helgen. Vi vet helt enkelt inte riktigt vad man gör när man är hemma. Igår var det ärenden på stan på förmiddagen och svärmors 60-årskalas på kvällen. Grattis svärmor! Kvällen var givetvis spikad framför tv:n, men jag fick avnjuta schlagern på egen hand, för sambon tog en tur på mc:n med svågern.


Idag har vi påtat i trädgården med lite krattning och sambon har städat i garaget och skruvat lite i bilen. Lillisen har krupit omkring i gräset och undersökt allt från vinterns hundbajskorvar till blommor. Den norrbottniska naturen upptäcker varje maj att den har försovit sig och fullkomligt rusar in sommaren, inser att den måste snabba sig med allt som ska hinnas med innan hösten kommer. Fortfarande kan man hitta rester av snödrivor på skuggiga ställen samtidigt som vi kommer att bli tvugna att klippa gräsmattan vilken dag som helst. Det är häftigt.

Jag avslutade kvällen med en löptur, det här är precis samma vy och ungefär samma tid på dygnet som i det här inlägget, tänk vad lite solsken betyder!

Till och med nässlor kan vara vackra. Det gäller bara att de är små och att kvällssolen lyser genom bladen!






Körsbärsträdet gäspar och börjar vakna lite smått.

2 kommentarer:

Catta sa...

Underbart med försommar! Kanske läge att fundera på en ny bild till headern? =) Kram C

Lisse sa...

Kanske det kanske... Det har jag inte tänkt på...