torsdag 7 maj 2009

Passageraren av Steffen Jacobsen


En dansk debutroman, alldeles nyutgiven, det hör inte till vanligheterna att ni får läsa så pinfärska recensioner i den här bloggen :-)


Den här boken påminner om böckerna jag hittade i min pappas bokhylla när jag bodde hemma, på omslaget jämförs Steffen Jacobsen med Allistair Mc Lean och det är precis de associationerna som jag också får när jag läser den här boken. Det här är hårdkokt thriller, hjälten är en stenhård kriminalkommissarie som har tillgång till obegränsade resurser, både när det gäller att gräva i internationella hemliga militärarkiv och att rekvirera helikoptrar och militära specialstyrkor. Robin Hansen som den stenhårda hjälten heter, får i uppdrag att utreda en vådaskjutning med pilbåge vid ett danskt gods. Givetvis så visar det sig att det inte är en vådaskjutning utan en mördare med stora resurser som har varit framme. Vilken genomsnittlig 2000-talsmördare har till exempel tillgång till GPS-sändare att koppla till mordoffrets mobiltelefonbatteri?


Språket i boken är korthugget med många dialoger, ibland irriterar det mig och jag tycker att det känns torftigt och stolpigt, bitvis har språket stora likheter med mellanstadiekillars svenskberättelser men samtidigt förstärker det här språket den hårdkokta känslan och det gör också att boken blir väldigt lättläst och rapp i tempot.


Jag tyckte att det var uppfriskande att läsa en riktig gammaldags hårdkokt spionthriller i polismiljö med en riktig hjälte som huvudperson som omväxling till alla mordlösande småbarnsföräldrar eller ensamma deprimerade medelålders kriminalkommissairier som det har gått inflation i de senaste åren. Steffen Jacobsen har lyckats med att ta den klassiska spionthrillern in i 2000-talet, en genre som har varit på utdöende sedan järnridåns fall.

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

Den här ligger och väntar i min hög, och jag ska ta itu med den så småningom... Få se vad jag gillar språket, jag blir inte alltid så glad över sånt där korthugget språk.