lördag 23 maj 2009

Grekiska kycklingklubbor


Jag bjöd mina föräldrar på middag idag, sambon tycker inte om kyckling, därför är det en stående rätt när jag är ensam hemma. Det var väldigt trevlig att slippa äta kyckling alldeles ensam för en gångs skull. Till Lillisen gjorde jag en kycklingklubba utan fyllning.


4 pers


1 kg kycklingklubbor


Fyllning:

1/4 gul lök

1/4 pkt fetaost (50 g)

3-5 gröna oliver


Hacka alla ingredienser fint, blanda. Tryck in röran i "fickorna" under kycklingens skinn. Tryck in ordentligt med fyllning så att skinnet blir ordentligt utspänt.


Grillolja:

2 msk flytande margarin (blir finare färg än olja)

1 msk soja

1 tsk allroundkrydda

1 vitlöksklyfta

Blanda alla ingredienser, pensla på kycklingens skinnsida.


Lägg kycklingklubborna med skinnsidan upp i en ugnsfast form. Grädda på 250 grader ca 20 min, vänd klubborna, pensla på mer grillolja och kör ca 20 min till. Prova om klubborna är färdiga genom att skära ett snitt där lårfilén är som tjockast. Om köttsaften är genomskinlig utan rosa och köttet är vitt och lossnar från benet är kycklingen klar. Visst vet ni att det är jätteviktigt att kyckling är helt genomstekt? Tänk också på att diska redskapen du har kollat köttet med om den inte var färdig när du kollade.


Koka ris, tillsätt gärna ½ tsk gurkmeja i kokvattnet för läcker gul färg. Gurkmeja har ingen speciell smak, ger bara färg.


Servera kycklingen med en Citronsås


Koka upp:

1 msk margarin

1½ dl vatten

1½ dl mjölk

½ buljongtärning

1 krm gurkmeja


Blanda ½ dl mjölk med 3 msk maizena. Häll i den kokande vätskan. Ge ett uppkok.


Smaka av med salt, peppar och 1-2 tsk pressad citron samt ½ krm chiliflakes.
Grönsalladen bestod av:
Isbergssallad, rädisa, äpple och purjolök. För att inte äpplena skulle bli bruna pressade jag över några droppar citron också.

Inga kommentarer: