lördag 13 augusti 2011

Paella

Nu när det har blivit svalare verkar mitt matil ha kommit tillbaka. I måndags bakade jag farinlimpor, i tisdags lagade jag upp två olika rätter till sambons matlådor och igår bjöd jag över lillebror och svägerskan på paellamiddag. Det var första gången jag använde musslor med skal, de hade faktiskt frysta musslor i lilla byabutiken, det hade jag inte förväntat mig. Det här receptet gav en full wokpanna, ungefär sex portioner. Med färdiggrillad kyckling är det här snabblagad festmat, klart på en halvtimme!

2 kg kycklingklubbor

Grillolja: (alt. använd färdigköpt...)
Så här mycket fanns det kvar när alla hade tagit en portion var!
½ dl rapsolja
1 msk soja
½ tsk svartpeppar
½ tsk salt
1 vitlöksklufta
2 krm chilipeppar

1 msk olivolja
½ strimlad purjolök
1 krossad vitlöksklyfta
400 g skivade champinjoner
6 dl ris
2 hönsbuljongtärningar
1 l vatten
2 dl vitt vin (matlagningisvin går bra)
1 kuvert saffran
½ tsk salt
2 krm svartpeppar

1 förp musslor med skal
½ kg räkor m. skal
200 g gröna ärter
1 röd paprika

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ingredienserna till grilloljan. Lägg kycklingklubborna i en långpanna. Om de är tinade, pensla med grilloljan. Stek i ugnen ca 40 min. Om kycklingklubborna är djupfrysta, lägg in dem i ugnen, stek 80 min. vänta med att pensla med grullolja tills halva tiden har gått. Pensla sedan på några gången med grilloljan under den sista halvtimmen. Kontrollera att köttsaften inte är klar även närmast kycklingens lårben.

Fräs purjolök och vitlök och svamp i olivoljan i en wokpanna eller en stor gryta. Låt riset fräsa med några minuter. Häll på vatten och vin. Smula ned buljongtärningarna. Stöt saffran tillsammans med salt i en mortel och tillsätt i pannan.Låt koka på svag värme under lock ca 20 minuter. Smaka av med svartpeppar.

När ca 10 minuter återstår av riskoket tillsätts musslorna. Låt koka ca 5-7 minuter tillsammans med riset. Fiska upp musslorna med en hålslev och kasta bort musslor som inte öppnat sig. Lägg musslorna åt sidan så länge.


Tillsätt frysta ärter, paprika och oskalade frysta räkor i pannan. Låt allt bli genomvarmt några minuter under lock.Ta pannan av värmen och toppa med musslorna och de grillade kycklingklubborna. Servera med Aioli och gott bröd.

Brorsan lade upp sin mat så här snyggt på tallriken!



Inga kommentarer: