tisdag 30 augusti 2011

Äppelkaka med citron och kanel

Det kanske låter som en otippad kombination, men det riktigt, riktigt gott med äpple, citron och kanel! Och så röstar ni i min undersökning om hur ni vill ha det med veckans middagstips i höst. Ska jag fortsätta eller ska jag inte fortsätta att lägga ut mina middagsplaneringar? Om mellan 30 och 50 unika besökare är in här på sidan varje dag så kan det väl ändå inte bara vara en enda person som vågar rösta? För det kan ju inte vara så att det egentligen bara är en person som läser här, men från 30 olika datorer...

125 g smör eller margarin
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1 citron
2 ägg
2½ dl vetemjöl
½ tsk bvakpulver
2 msk mjölk
2 äpplen
ca 1 tsk kanel
pärlsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form med löstagbara kanter.
Smält smöret och låt svalna lite. Blanda socker, vaniljsocker och citronskal med smöret. Tillsätt ett ägg i taget och rör mellan varje. Blanda mjöl med bakpulver och rör ner i smörblandningen. Rör till sist ner mjölken. Häll smeten i formen.

Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg ner dem i smeten. Strö över kanelen och sockret över äpplena. Grädda kakan mitt i ugnen ca 25-30 minuter. Servera kakan ljummen med lättvispad grädde eller vaniljsås.

Inga kommentarer: