lördag 27 augusti 2011

Så får man ordning på odrägliga barn (eller så blir man en dräglig förälder till sina barn)

 
Flugsvamp i solsken! Ett av de vackraste fotomotiven som finns tycker jag! En sån här bild skulle jag kunna trycka upp som fototapet. 
Idag tänklte jag bjuda på några härliga höstbilder från skogen. Förkyld är jag, det känns som att jag har feber och det kan jag jag ju inte ha när jag är ensam med tjejerna, så jag kollade aldrig. Huset var skitigt efter två veckor utan minsta lilla dammsugning eller skurtrasa i sikte, så jag började dagen med att städa. När jag var klar och stängde dörren till städskrubben kom lillasyster in i sina blöta och gräsklippiga skor. Så länge var det städat. Inte ens två minuter - förmodligen nytt rekord...

Titta så vackert mönster av lavarna på stenen! (Jag lovar, det var inte därför barnen gillade stenen...)
Innan lunchtid var huset upp och ner igen, ungarna slet helt desperat fram allt de kunde hitta kändes det som och trodde sig inte att leka. Jag ville bara dra täcket över mig och sova. Så innan jag hade fått fram lite fiskbullar och potatis på bordet till lunch var jag också desperat. Sedan insåg jag, att om det skulle bli någon vila idag, då var enda chansen att fly fältet. Blanda lite saft, en bullängd från frysen opch termosen med morgonkaffet ner i en ryggsäck. Sedan stoppade jag in barnen i bilen och körde. Rakt ut i skogen. Mitt på ett kalhygge, på en vändskiva, stannade jag. Släppte ut barnen, plockade fram picknickfilten och fikat, sen la jag mig och vilade. Barnen hade skitkul! De utforskade älgtornet, vi plockade jättefin svamp, det fanns blåbär, de hoppade i vattenpölar och klättrade på stenar. Och jag kunde slappa!


Lera=lycka!

Det bästa av allt. När vi två timmar senare kom  hem igen var både hund och barn lugna och lättskötta! Och jag kunde äntligen sätta mig i lugn och ro i solstolen resten av kvällen. Så levde de lyckliga i alla sina dagar, typ...
Jättefina smörsoppar, björksoppar, en Karl Johan och örsoppar. Jag tror att ni ska få receptet till pastagratängen med kyckling som svamparna hamnade i (men jag väntar och ser om jag överlever till imorgon först)




4 kommentarer:

Kicki O sa...

Det låter helt underbart! Att du har sån energi fast du är sjuk!Tur att du fick vila lite iaf!

catrin sa...

hej
jag har läst att du håller på med cache och undrar om du kan berätta lite för mig om det. tycker det låter intressant. du kan maila mig på lolipopa@kittymail.com om du vill

Catta sa...

Du är min idol som bara tar tag i det! Och det är ju som du säger, man kan inte däcka när man är ensam med barn, MEN du kan alltid ringa backup- från Roknäs tex =)
Kram Catta

Lisse sa...

Kicki: Ibland kan man ta till drastiska metoder för att få lugn och ro!

Catrin: Mail på väg!

Catta: Just igår kändes inte backup Roknäs som ett särskilt pålitligt alternativ ;-)men jag värdesätter så himla mycket alla mina backuper, jag har faktiskt fler backuper än många andra!