onsdag 3 augusti 2011

80 grader från Varmvattnet av Karin Alfredsson



80 grader från Varmvattnet (pocket)
Bilden föreställer pocketupplagan och är lånad från Bokus.se. Mitt Aftonbladet-ex ser inte alls ut så här, men vad gör man när den ligger kvar i husvagnen?


Den här boken följde med Aftonbladet för några veckor sedan. De ger ut olika deckare som bilaga varje vecka hela sommaren. Jag tycker att det är ett strålande koncept. Särskilt bra gillar jag formatet på boken, den är lätt att ta med, jag kan till och med knöka in den i handväskan samtidigt som texten är stor och läsvänlig. Den här boken har både hängt med på tåget till Abisko, en sväng till Norge och en söndagkväll på akuten!

Boken handlar om Ellen Elg, barnmorska och forskare. Hon bedriver ett forskningsprojekt i Zambia men efter några år så får hon svårare och svårare att bara iaktta, hon börjar själv arbeta för att hjälpa de kvinnorna som hon träffar på i sitt forskningsarbete. Samtidigt som Ellen arbetar med att hjälpa fattiga mot oönskade graviditeter och AIDS i Zambia mördas en domare i USAs Högsta Domstol.

Det är en hel del lösa trådar att knyta ihop för Karin Alfredsson innan hon har berättat den här historien om Ellen Elg färdigt. Men det blir riktigt bra i slutändan. Jag kan inte minnas att jag har lästa något av Karin Alfredsson tidigare, åtminstone inget som har satt några bestående spår, men den här boken gör det. Jag lär mig om läget i Zambia som säkert är liknande i andra afikanska stater också, om religiösa fundamentaliter, om katolska kyrkan. Hon knyter också ihop Sverige med Afrika. Hon berättar om Afrikanska unga män som bevisar sin manlighet genom att göra flickor med barn utan att ha några planer på att gifta sig med dem. Flickorna, de kanske dör för att de är för unga för att föda fram barnet och om de överlever så är de brända för alltid. Om flickorna blir gifta med mannen som har gjort henne gravid får hon räkna med att bli våldtagen av sin man, kanske också av mannens bror. Mannen, han har ofta fler kvinnor, en anledning till att AIDS sprids. Men Karin Alfredsson berättar inte bara om hur afrikanska män använder sex och graviditeter som ett maktmedel över kvinnorna utan hon drar också paralleller till oss svenskar, att detta faktiskt även förekommer i Sverige, i svenska familjer. Som bonus får jag lära mig om militanta anti-abort-rörelser i USA, något som för mig är helt obegripligt, hur en fråga som abort kan vara så oerhört laddat.

Läs boken! Och jag kommer att läsa mer av Karin Alfredsson efter det här!

Inga kommentarer: