tisdag 12 juli 2011

Morberg grillar av Per Morberg




Den här boken fick jag av familjen när jag fyllde år igår. Det var taktiskt av sambon att väla en kokbok med mat som han skulle vilja äta! Storasyster fick följa med pappan och köpa min present. Stolt som en tupp var det första hon sa när hon träffade mig efter inköpet -Mamma! Vi har köpt en matbok till dig! Men hon berättade inte vilken som tur var och jag blev faktiskt glatt överraskad!

Om man har sett Per Morbergs tv-program så känner man igen typen av mat i den här kokboken. Det är rustikt, maskulint och inget svammel. Svårighetetsgraden på många av recepten är ganska hög, men det finns också en del enkla recept. Frågan är bara om den ovanare matlagaren kan urskilja vilka recept som är enkla att lyckas med och inte? Här finns allt från egna hamburgare, grillad korv och hel grillad fisk till helstekt vildsvin, kyckling i ölburk (just den rätten förstod jag faktiskt inte beskrivningen till), hemlagad korv m.m. Det är slow food, man kommer inte på att man ska grilla när magen börjar kurra på söndagseftermiddagen och ica stänger om fem minuter om man har tänkt laga mat med Per Morberg, nej, helst ska man ha en halv dag på sig och en egen personlig slaktare som hängmörar köttet åt en i åtta vackor. Inte Icas centrallagerköttfärs här inte... Och det är klart att det är det bästa och trevligaste sättet att laga mat!

Jag tror faktiskt att den här boken mest är tänkt som ögongodis men givetvis också inspirationskälla. Det allra bästa med boken är ändå inte recepten utan det personliga tilltalet. Per Morberg har många små personliga tips och framför allt bildtexterna känns väldigt personliga. Det gör att boken ger nästan lika mycket att bara läsa som att verkliga laga mat med. Självklart kommer jag att laga recept ur boken, framför allt förslagen på tillbehör när man grillar fisk ska jag kolla extra noga! Sambon får snart semester då borde det bli utrymme för mycket grillning! Jag kan dock inte låta bli att tänka på något hur hungrig jag kommer att vara innan den hela köttbiten har grillats sina tre timmar med passning var tionde minut. Hungern är bästa kryddan heter det ju!

3 kommentarer:

Matte Hartman sa...

Ja, den där boken hade inte varit helt fel. :) Är det någon skillnad på recepten i boken mot de på recept.nu?

Köttbit under tre timmar?? Min senaste karré tog över 10, men gott blev det! :)

Lisse sa...

Då låter det här som en bok för dig :-)

Calle sa...

Testade att grilla en kyckling trädd över en ölburk idag! Grymt gott!!!