lördag 16 juli 2011

Hallonbiskvier ca 30 st

Det här receptet fanns i senaste numret av tidningen Hembakat men en del förändringar behövde göras. Jag AVSKYR egentligen att baka pilliga bakverk som ska se snygga ut, och jag är egentligen inget jättefan av biskvier men de här var så rosa och söta på bilden att jag bara var tvungen att testa. När jag var klar skrev jag på facebook att jag aldrig mer ska göra biskvier och att jag inte skulle lägga ut receptet här på bloggen. Men nu sitter jag här ändå...  För det smakade faktiskt bra, de var godare än vanliga biskvier tack vare att de var lite syrliga och inte bara sliskiga. I originalreceptet var det vit choklad, men den räckte inte, därför satte jag mörk choklad på hälften av biskvierna och jag tyckte faktiskt att det var godare (jag är inget jättefan av vit choklad. Däremot blir det snyggare med vit choklad).



250 g mandelmassa
2 äggvitor
1 ½ dl strösocker

Hallonkräm:
200 g smör
1½ dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 äggulor
2 dl frysta och tinade hallon (ej avrunna)

Doppning:
300 g vit eller mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader. Kör mandelmassa, äggvitor och socker till en jämn smet i matberedare eller riv mandelmassan och blanda med övriga ingredienser till en jämn smet. Låt vila i kylskåp ca 20 min så smeten får fastare konsistens.

Klicka ut 30 rundlar med två teskedar på en bakpappersklädd plåt. Grädda ca 8 minuter tills de är gyllene i färgen. Låt kakorna svalna.

Se till att alla ingredienser till hallonkrämen har rumstemperatur. Rör smöret mjukt för hand. Blanda ner äggulor, florsocker, vaniljsocker och äggulor i smöret. Tillsätt hallonen, lite i taget och rör slätt. Om massan skär sig, vispa upp en äggula till och vispa med elvisp ner röran, börja med en liten klicka och tillsätt sedan hallonkrämen lite i taget under vispning tills den blir en slät kräm.

Fördela krämen på de kalla bottnarna. Ställ kallt så smörkrämen stelnar.

Smält chokladen (var för sig om du har två sorters choklad). Doppa biskvierna i chokladen (det här var det näst trixigaste momentet förutom att lyckas undvika att hallonsmeten skär sig).
Ställ kallt så chokladen stelnar innan kakorna förpackas.

4 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Du som är proffs på bakverk: Kan du komma på något annat som man kan doppa t.ex. biskvier i, än just blockchoklad? Det är numera nästan hopplöst att hitta helt mjölkfri choklad om man inte vill betala sisådär en förmögenhet för ungefär hundra gram... ;-(

Lisse sa...

Inte på rak arm, men jag ska fundera på saken ett tag...

Matte Hartman sa...

Borde det inte gå att experimentera lite med kakao, kokosfett och kanske lite vanilj. Typ som ischoklad fast med "råvaran" utan mjölk. :)

Bästa vore nog med kakaosmör, som är den riktiga ingrediensen. Finns för 25kr/100g på chokladfabriken. :)

Maud/En bok om dagen sa...

Kakaosmör att köpa, det hade jag ingen aning om!
Jag har funderat i banor kring någon slags smet man kan bre ovanpå långpannekakor, men de är ju oftast baserade på florsocker - nog så mycket sött och slisk blir det sammantaget.
Tack för tips!