söndag 10 juli 2011

Lycka och ett par blå skor av Alexander MacCall Smith

Lycka och ett par blå skor (inbunden)


Sjunde delen i serien om Mma Ramotswe och Damernas detektivbyrå. Det är ett bra tag sedan jag senast hälsade hos Mma Ramotswe i Botswana senast. Jag ledsnade litet på Damernas detekktivbyrå-böckerna efter att ha plöjt några för många i lite för tät följd. Men senast jag var på biblioteket fick den här boken följa med hem som ljudbok och det har jag inte ångrat. Det här måste vara den perfekta semesterläsningen. Lite lagom filosofi om de riktigt små vardagliga tingen. Lite afrikansk värme, lite rooibos-te, lite sand och damm och en kobra inne på kontoret. Lättsmält och trivsamt, precis som Damernas detektivbyrå ska vara.

Den här gången får Mma Ramotswe i uppdrag att lösa ett mysterium med en hotad kokerska vid ett collige. Mma Makutsi ska gifta sig men sjabblar till det för sig. En mystisk tystnad infinner sig i ett naturreservat. Precis som vanligt löser Mma Ramotswe alla fall på sitt eget sätt, med lite list och en hel det hett Rooibos-te. Enligt Mma Ramotswe är just hett Rooibos-te det enda som svalkar en olidligt het Botswansk sommardag och det bästa sättet att lösa svåra problem. Något att testa för alla som likt mig lider i de senaste veckornas värmebölja kanske?

Inga kommentarer: