tisdag 29 september 2009

Sticka vantar

Mera garn är inköpt, ett nystan sockgarn och några nystan färgglatt akrylgarn ifall jag ändå skulle få lust att testa något mer ur den omtalade biblioteksboken. Jag har stickat ett par vantar av sockgarnet och ett par sockor är påbörjade. Jag känner mig lite kluven till garnet, det är inte lika fint som det som jag stickade av sist men de färdiga vantarna blev nog ändå ganska tuffa. Skam den som ger sig, lära mig att sticka sockar borde jag väl ändå klara av med den här produktionstakten? Och vantarna börjar jag faktiskt få riktig fason på om jag får säga det själv. Jag började faktiskt inte få till vantar som jag blev nöjd med förrän jag slutade följa beskrivningar och började sticka på fri hand istället och nu har jag hittat på en modell som verkar funka.


Så här gör jag:
Lägg upp ett antal maskor på strumpstickor, det är det svåra momentet, oftast blir mina vantar ganska tajta (för få maskor alltså).
Sticka några cm resårstickning och sticka sedan slätstickning rakt upp och ner. Sticka in en lös tråd halvvägs ner på den tilltänkta vanten (ca 10 cm ner på damvantar) genom alla maskorna utom de två yttersta på en av stickorna. Fortsätt att sticka lika långt till, maska av och fäst alla trådar.
Sedan är det bara att dra ut den lösa "tumtråden", plocka upp maskorna som lossnar på nya strumpstickor, plocka upp en eller två nya maskor på varje "kortsida" av hålet och sticka sedan en tumme som räcker halvvägs till vantens "topp", maska av. När man fäster trådarna i tummen passar man på att sy igen ifall det finns något litet hål precis där tummen sitter ihop med vanten. Så enkelt är det att sticka en vante. Det svåra är sedan att lyckas sticka en till likadan som den första...
Om ni tittar noga på bilden av vantarna ovan så är faktiskt inte tummarna likadana. Den vänstra tummen är en maska smalare än den högra, och det syns mycket mer än man tror.

2 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Precis det där garnet har jag stickat sockor av, till min största tjej. Jag tycker att färgskalan påminner om Engelsk lakritskonfekt. ;-)

Lisse sa...

Kanske det! Jag tänker på en mer feminin form av camouflage.