onsdag 2 september 2009

Regndag och matfestival

Jag lyssnade på radio idag och då ombads gästen i studion, att beskriva dagens väder med ett ord. Han beskrev det som tittautväder. Det tyckte jag var en bra beskrivning. Men för Lillisen och mig blev det badhusväder. Badhuset har öppnat för hösten den här veckan, och passade det inte perfekt då att det regnade första onsdagen när badhusets varmbassäng har öppet för småbarn? Det var riktigt härligt att krypa ner i varmt vatten och se många lyckliga plaskande barn. Dessutom sken solen igen när vi väl kommit hem och ätit lite lunch.


På tal om att äta så var jag och svägerskan C på matfestival i fredags. Vi tittade på när tv-kocken Paul Svensson lagade mat av råvaror från mässans skördemarknad, åt en trerätters västerbottensostmeny och provsmakade mycket mer än vad vi orkade äta. Den mässan har utvecklingspotential!. Det var en hel del utställare, bland annat kunde man smaka eritreansk mat, jag grämer mig fortfarnade att jag för mätt för att testa. Däremot saknade jag massvis av utställare, det fanns till exempel ingen kött eller charkförsäljare på plats, saknade också många utställare som "brukar" finnas på mässor och marknader. Men det var en väldigt trevlig dag och jag kom hem med både tapasoliver, getfetaost, färska rödbetor, kålrabbi och mjukkaka. Dessutom hade jag provsmakat kaka smaksatt med örten Kvanne, olika marmelade och sylter smaksatta på helt nya sätt, vad sägs om jordgubbsmarmelad med chili t.ex och en massa annat gott. Givetvis höll vi oss framme så att vi fick provsmaka tv-kockens lergrytestekta fläskkotletter och baconinlindade potatis också. Det smakade faktiskt lika gott som det såg ut!
(Bilden har jag lånat från talarforum.se)

Inga kommentarer: