tisdag 14 april 2009

Stillad loppisabstinens


En somrig kakburk, en broderad påskduk, en fin bonad och ett gäng böcker blev dagens skörd på loppisjakten.

Sista lediga dagen för sambon och själv har jag påsklov. Det måste utnyttjas på bästa sätt. Jag och sambon började shoppingturen med att besöka den stora Leksaksaffären för att hitta roliga födelsedagspresenter till lillan. Det var snabbt gjort... Sedan skickades sambon å det brutalaste hem för att jag i lugn och ro skulle få botanisera på stans loppisaffärer. Att ha med sambon på sådana ärenden är mycket värre än att ha med lilla snart-ett-åringen, efter två minuter börjar sambon gnälla "är du klar snart? När ska vi fara hem? Kom nu! Måste du kolla alla böcker??" osv. Hur som helst så gjorde jag en hel del fynd. Den egentliga anledningen till min loppisrunda var att jag skulle försöka få tag på en speciell bok som jag hade tänkt ut till min bokvän. Mitt eget ex har nämligen hamnat på en rundtur långt utanför min egen bekantskapskrets. Och jag hade tur, just den boken fanns faktiskt på det första stället jag åkte till. Den boken finns dock inte med på dessa bilder, så lätt röjer jag mig inte :-)

Den här fina korsstygnsbonaden passar perfekt i köket eller i en stuga. Just den här versen har jag aldrig sett förut, extra kul!



Så här söta var kycklingarna på påskduken. Broderade i ett riktigt glänsande garn.





Victoria Bendictsson, en svensk 1800-talsförfattare som skrev vad vi idag skulle kalla chiq lit.


En bok som jag har hört talas om men inte läst, författaren har jag heller ingen erfarenhet av.

Elsie Johansson, en författare som jag har hört talas om men aldrig läst. Nu ska jag ge henne en chans.




Och samma gäller Maeve Binchy, har jag också hört talas om men aldrig fått det till att bli av att läsa.


Åh vad min att-läsa-hög har vuxit idag. Nu vet jag vad jag ska göra resten av lovet...

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

På darriga ben gav jag mig ut på en liten loppistur idag, men jag kom hem tomhänt. ;-(
Fina fynd du hade hittat!