måndag 13 april 2009

Hoppsan!!


Nyss skrev jag ett inlägg om att vi hade varit i fjällen, och nu har det helt plötsligt varit påsk också. Var tog förra veckan vägen? Helgen har vi tillbringat i stugan med mina föräldrar och brorsan K och svägerskan Å. På skärtorsdag jobbade jag till sen eftermiddag, så vi kom inte iväg till stugan förrän på kvällskvisten. Jag skickade sambon och Lillan med läsk- och matbilen medan jag körde min skoter upp till stugan. Superhärligt trots duggregn! Bra före.



Utsikt över en myr med dimma, så här såg första halvan av påsken ut -genomgrå!


Långfredag var sömnig, vädret var genomgrått och det snöade lapphandskar hela dagen. Jag fick sovmorgon till halv tio på förmiddagen tack vare min mamma som ryckte in som barnvakt, dessutom hann jag med en middagslur på säkert två timmar samma dag, sedan var jag utsövd och redo för helgen!


Jag på skidor på påskaftonskvällen. Kanonhärligt!



Påskafton var mulen, men ingen nederbörd, vi skotrade till en sjö där vi eldade, åt och myste. Souvas i pitabröd stod på menyn. Jag och Å hann med en skidtur efter skoterfärden. Kanonhärligt och hundra gånger trevligare än vår förra som utspelade sig på blankisen. Den här gången tog vi ett skoterspår i skogen istället och åkte till en tjärn ungefär 3 km från stugan. En perfekt tur! När vi kom tillbaka och hade duschat av svetten väntade ett sprängfyllt påskbord på oss.


Våfflor över öppen eld blev det både på söndagen och måndagen.

På påskdagen hittade solen till byn och vi satt nere vid sjön och solade och myste hela dagen. Svägerskan Å:s föräldrar hälsade på med hund och barnbarn.



Två små skoteråkare som tar middagslur i pulkan!



Annandagen bjöd också på soligt väder från en klarblå himmel. Planen var att vi skulle plocka ihop och börja dra oss hemåt, men ett telefonsamtal från kompisarna C och A gjorde att vi tvärvände planerna. Vi stannade i stugan och de kom dit. Sedan satt vi på sjön hela dagen, gräddade våfflor över elden och solade. Flickorna låg och sov i skoterpulkan. Värmen under söndagen och måndagen fjorde att snön förvandlades till en grynig massa som gör att man sjönk rakt ner änbda till marken när man försökte gå och skotrarna liknade mera ubåtar när de for fram på isen. Ingen fastnade som tur var!


Den fina snögubben byggde svägerskan Å och lilla M på påskdagen. Den fick ett kort liv, innan annadagen var över så var snögubben bara en liten snöhög på isen. Den levde alltså mindre än ett dygn :-(

1 kommentar:

Pimmi sa...

Hoppas påsken har varit bra Kram Emma