torsdag 16 april 2009

Bakar för fullt




På fredag har vi ettårskalas här på edet zoo. Det är bebisen som inte längre är någon bebis som fyller år. Igår blev det apelsinkransar och kaffeägg och idag ska jag rulla lite chokladbollar och göra några tårtbottnar. Jag gör någon tårtbotten extra, det är bra att ha i frysen om man får upp ett il någon gång! Till apelsinkransarna fick jag äntligen inviga ett loppisfynd som jag ramlade över för flera år sen, en sprits med vev. Och nu undrar jag varför jag inte har testat den tidigare? Fyll den med kakdeg och veva - supersnabba och snygga kakor!
Både kaffeäggen och apelsinkransarna har jag hittat i kakboken som jag har berättat om tidigare,
Mia Öhrns Klassiska kakor på nytt vis. Jag vet inte vad upphovsrätten säger om att publicera andras recept på bloggar, men jag måste bara dela med mig av recepten på chokladäggen, de är helt underbara. Jag ger er receptet på mitt vis, jag gör alltid små eller stora ändringar i recept nämligen. Vill ni ha originalreceptet får ni lov att köpa boken :-)




Kaffekyssar 40-50 st


200 g smör
1½ dl strösocker
1 portionspåse med Irish cream-snabbkaffepulver
4½ dl vetemjöl

½ dl kakao

1 tsk bakpulver


Smält smöret och rör ner sockret. Blanda kaffepulvret med mjöl, kakao och bakpulver. Rör ner i smörblandningen. och arbeta ihop till en deg.


Forma små ägg med hjälp ev en tesked och handflatan. Lägg kakorna på bakpappersklaädda eller smorda plåtar och gör en liten skåra i mitten av varje kaka med hjälp av skedens kant. Grädda kakorna mitt i ugnen i 200 graders värme i 7 minuter. Kakorna ska inte ha stelnat helt, de får gärna vara lite mjuka i mitten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser fram emot att provsmaka kakorna./mamma

Anonym sa...

imorgon är det ingen vanlig dag , för då är det h----- födelsedag hurra hurra hurra!!!!Ser fram emot kalaset;)
F1= faster 1