söndag 26 april 2009

Försvinnanden av Judi Picoult


Den här boken fick jag till julklapp i min bokcirkel - tack så mycket! Det är ett tag sedan det var jul, ni förstår vilket lästempo jag har nu för tiden, inte särskilt högt...


Boken handlar om Delia, Eric och Fitz, tre barndomsvänner samt Delias pappa Andrew. Historien berättas genom dessa fyras upplevelser av samma händelse. Boken är skriven i jag-form och i varje kapitel växlar berättarperspektivet. Alla fyra är alltså jag i boken.


Delia lever ett stilla familjeliv tillsammans med sin far Andrew och sin dotter Sopie och hon planerar att gifta sig med barndomsvännen Eric. Plätsligt en dag knackar det på dörren och Andrew grips av polisen. Det visar sig att han anklagas för att ha kidnappat Delia när hon var fyra år gammal.


Boken berättar om hur det går till i amerikanska fängelser, hur rättsväsendet fungerar och om hur en människa påverkas av att hela ens liv visar sig vara en stor och komplicerad lögn.


Jag gillar sättet som boken berättas och jag gillar grundhistorien, men jag upplevde ändå boken som ganska seg och jag blev inte särskilt engagerad när jag läste. Den var klart läsvärd men det var ingen bok jag kommer att minnas särskilt länge. Däremot ska jag se till att läsa en annan av Judy Picoults böcker, Allt för min syster, den har nämligen en av mina elever tipsat om.

Inga kommentarer: