måndag 20 april 2009

Citattävling igen

Nu är det dags för en ny citattävling, trots att en av pristagarna fortfarande inte har fått sitt pris. Ska det bli 100 procent vinnare även denna gång? Som vanligt bestämmer jag det vid dragningen. Den här gången blir priserna inte chokladkakor, jag tänker att ni som har varit flitiga med tävlandet börjar kunna det där med chokladkakor vid det här laget. Ni som ännu inte har tävlat i någon av mina tävlingar, ta chansen den här gången!

Här kommer citatet:

För engelskan var ett svårartat och knepigt språk för olärt folk. Det besvärligaste var att orden stavades på två alldeles olika sätt: först stod de tryckta på det vanligt sätt, sedan stod de inom en klammer, stavade på ett helt annat vis: Ja, jag är en främling här - Yes, I am a stranger here (Yäs, aj äm ä strähn'djör hihr) - Vad söker ni efter? - What are you looking for? (hoåt ahr joh lok'ing får?) - Vad önskar ni? - What do you whish to get? (Hoåt doh joh oish to get?) Han kunde inte begripa vad de här besynnerligheterna skulle tjäna till: det kunde väl inte vara någon nytta med att skriva och stava samma ord ord på två alldeles olika vis. Det vållade bara onödigt besvär och tidsspillan. Det var underligt att amerikanerna, som skulle vara så kloka, inte hade kunnat komma överrens om att stava sitt språk på ett enda sätt. Det kunde förstås inte bero på någon skillnad folk emellan, för i Amerika var alla lika goda och ingen tog försteget framför den andre.



Det här är ett okänt citat från en väldigt känd svensk bok som också räknas till våra 1900-talsklassiker. Romansviten korades till århundratets bästa bok inför millennieskiftet. Vilken är boken (jag har hämtat citatet från den första boken i serien) och vad heter författaren? På senare år har bokens huvudpersoner blivit kända genom vissa f.d. Abba-medlemmars försorg...

Skriv ditt förslag som kommentar till det här inlägget. Du behöver inte ha en egen blogg för att vara med och tävla, då väljer du bara "anonym" kommentarsfältet och skriver egen signatur. Jag drar vinnaren på söndag kväll, alltså den 26/4.

Uppdatering: Jag ser att jag råkade skriva vinnaren. Givetvis kommer det precis som vanligt att bli dragning bland alla rätta svar och garanterat mer än en vinnare :-), så strunta inte i att tävla bara för att någon annan redan har svarat rätt!

2 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Då säger jag Utvandrarna av Vilhelm Moberg!

Faster 2 sa...

Utvandrarna av Mobert Wilhelm!!! Den har jag ju faktiskt här hemma ...Faster 2