söndag 8 maj 2011

Myshelg

Sambon har legat borta på jobb den här helgen så jag och flickorna har fått klara oss själva hela helgen. På lördagen for vi upp till mor och far i stugan och blev bjudna på surströmming. Pappa hade sjösatt båten och storasyster ville ut och åka så vi tog en liten tur. Det var premiär för lillasyster och hon tog äventyret med sammanbiten och djupt koncentrerad min men hon bestämde sig nog för att det var ganska kul ändå för hon ville inte ta av flytvästen när vi kom i land igen. Vi "båtade" till ett skogsskifte som min pappa har och där hade bävrarna arbetat hela vintern. Asparna låg som plockepinn och några hade fallit bara decimeter från en gammal lada som står där. Snacka om arbetssamma djur! Det är häftigt att se vilka bjässar till träd de fäller. På en av de fällda asparna slog vi oss ner och fikade lite saft och apelsin. Det behöver inte alltid vara så himla märkvärdigt med en fikarast. Storasyster tyckte att det var många morötter att kliva över i skogen. Jag såg inga morätter faktiskt, däremot en väldans massa rötter... Tråkigt nog låg mobilen med kamera kvar hemma så jag kan inte visa er bävrarnas jätteplockepinn.


Drickpaus på bron! I kannan hade vi vanligt vatten med fryst bärmix i.

Idag har vi pysslat på hemma på gården, krattat lite och pysslat på i allmänhet. En god kaka/paj har vi också bakat, men jag lägger receptet i ett eget inlägg. En riktigt skön helg även om det var tur att det kom fikafrämmande till kakan, för jag kände mig ganska sällskapssjuk i slutet av dagen.


Storasyster var jätteduktig på att smula ner smöret i mjölet. Och att röra är alltid jättekul...

Inga kommentarer: