tisdag 8 juni 2010

Välplanerad

En lugn och stilla morgon, båda barnen sov, den lilla väckte mig, var vaken någon timme och somnade sen om, den stora sov till halv 9. Förmiddagen var också lugn, lillasyster fortsatte att sova, storasyster lekte i sandlådan (det bästa jag har gjort, ungen så gott som bor i sandlådan) och jag kunde sitta i lugn och ro och läsa en bok. Jag har två riktigt bra böcker på gång nu, recension kommer. Sedan lunch, lillasyster var vaken lagom länge för att hinna provsmaka lite majspuré och få en ny blöja. Därefter eftermiddagspromenad med svägerskan och invigning av lillasysters doppresent, en sulky (sittvagn).  Lite te drickning och prat i godan ro.

Sedan blev det bråttom. Jag svängde ihop en pannkaka. Väckte barnen, bytte blöjor, fick hem sambo från jobbet, tog ut pannkaka ur ugnen, packade in familjen i bilen och drog iväg på bal. Det var storkusinen som tar studenten så vi var ju tvugna att se när hon tågade in på röda mattan. Hon var riktigt vacker. Lillasyster tyckte att det var jättespännande att titta på alla vackra bilar och människor, hon skrek, skrattade och tjoade i en hel timme! Bästa ekipaget var killen som skjutsade sin brud på packmoped!

Efter balvandringen for vi hem, kastade i oss pannkakan, jag gjorde ett snabbt klädbyte och stack iväg till stallet med ambitionen att hinna hem lagom till barnens läggdags. Det sket sig. Sambon hade nämligen lastat ur ridhjälmen ur bilen, så väl vid stallet var det bara att vända om och fara hem och hämta hjälmen. Ridningen var trevlig men hästen tyckte att det var läskigt. Exakt vad som var läskigt lyckades jag inte lista ut, men det redde upp sig. Väl hemma var läget under kontroll, barnen sov och sambon var på bra humör, slutet gott, allting gott!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hon med moppen är en av mina elever. De höl på att gå dåligt för deras del. Moppen strejka i bil kön. Men som tur var kom hennes händiga pappa med en skruvmejsel och fixa felet