söndag 20 juni 2010

Rabarberpaj utan chili

Jag hade längtat efter rabarberpaj i flera dagar innan jag äntligen fick tid att baka en. För att vara lite modern och nytänkande satte jag lite chiliflakes och kanel i pajen. Sambon tog den första tuggan. Fyy faaaan vilken sur rabarber, den riktigt bränner i munnen var hans kommentar. När han fick höra varifrån den brännande smaken kom blev jag maximalt idiotförklarad. Han tyckte att det var självklart att man inte kan kombinera rabarber och chili. Riktigt så självklart tyckte inte jag att det var, chili ger en häftig smakbrytning till många efterrätter, varför inte till rabarber. Men det häftiga var, att smakerna i rabarber och chili gifte sig på sämsta tänkbara sätt. Det sura i rabarbern blev ännu surare och det brännande i chilin kändes jätteobehagligt i munnen. Jag har testat många konstiga och mindre lyckade smakkombinationer men det här var den sämsta.

Istället ska jag ge er ett recept på en annorlunda men garanterat chili-fri smulpaj. Mandelmassa ger en god och knaprig yta och en väldigt lyckad smakbrytning i smuldegen. Smuldegen passar bra till rabarber, men även till alla frukter och bär som man brukar göra paj av. Om man använder andra frukter och bär än rabarber räcker det med någon matsked socker i fyllningen.


Rabarberpaj med mandelmassetäcke

Fyllning:
ca 4 stjälkar rabarber
1 dl socker
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

Smuldeg:
150 g smör
1½ dl vetemjöl
1½ dl havregryn
1 dl socker
150 g mandelmassa

Sätt ugnen på 225 grader. Skala rabarbern och skär den i ½ cm tjocka skivor. Fördela rabarbern jämnt i en pajform. Strö över socker, salt, vaniljsocker och kanel och rör om så att allt fördelas jämnt i formen.

Blanda alla torra ingrdienser till smuldegen i en bunke. Fördela smöret i mjölblandninge till en grynig massa. Bryt till sist ner mandelmassan i klumpar i smuldegen. Häll smulorna i ett jämnt lager över rabarbern i formen. Grädda 25 minuter mitt i ugnen. Servera med glass, vaniljsås eller vispad grädde!

Den uppmärksamme ser att detta inte är någon smulpaj. Det här är den väldigt snygga, men väldigt oätliga, berömda chilipajen. I smulpaj ligger fyllningen under ett lock av deg.

3 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Jag tycker att det är bra att du testar olika smakkombinationer - vi är inte så många som ids och vågar sånt! Utan sådana som dig skulle vi andra trögskallar fortfarande äta potatis och sill, och inte så mycket annat. ;-)

grannasslatten sa...

mumsig

Johan sa...

Det var bland det värsta jag har ätit. Jag var ju så sugen på rabarberpaj...jag tror hon har tänkt att förgifta mig.