torsdag 10 juni 2010

Jobbupptakt

Alla andra lärare trappar ner så här näst sista dagen med elever för det här året. Jag trappar upp och börjar så sakterliga starta upp hjärnan för jobb igen. Jag börjar nämligen jobba till hösten. Helt nya elever och dessutom ny hk-kollega.

Idag har jag varit på friluftsdag och träffat min nya klass. Det verkade vara ett jättehärligt gäng och några av dem har jag haft hemkunskap med när de gick i femman. Det ska bli riktigt kul, om än jobbigt, att börja om att jobba igen. Att det dessutom kommer ny kollega som jag ska jobba nära ihop med känns både spännande, kul och nervöst. Men just nu känns det mest trist att min gamla hk-kollega inte kommer att finnas kvar, hur ska jag nu klara mig?? Nästa vecka blir det en arbetsdag till innan jag går på riktigt oförtjänt semester :-) Det tråkigaste med att vara hemma på heltid är faktiskt att jag inte känner någon sommarstämning.

Det hör likson ihop med sommaren att tiden mellan påsk och examen ska vara en stegrande stresspiral som kulminerar på examen för att sedan trappas ner veckan efter examen och avslutas med en lång suuuck när sista arbetspasset är gjort någon gång i slutet av veckan efter examen. Nu glider bara alla dagar omkring i en stilla ankdamm som jag helt plötsligt en dag kommer att upptäcka är täckt med is och det visar sig vara vinter igen.

Inga kommentarer: