söndag 23 augusti 2009

Taklagsfest i sikte?




Sambon var kompledig i fredags så då passade vi på att göra en shoppingtur på byggsnabbköpet i grannstaden. Det var andra gången jag var där och för mig som varken är särkilt hemma på byggfronten eller på butiken så var det ett fullkomligt kaos. Det for omkring gubbar med släpvagnar kors och tvärs, truckar med irriterade anställda som försökte packa upp mera virke körde kors och tvärs genom området. Helt plötsligt kan jag förstå hur sambon upplever IKEA... Att vi dessutom kom hem med 50 cm längre (och dyrare) takplåtar än vi behövde för att vi inte hade någon tumstock med oss och alla plåttaken var helt omärkta eller att nockplåtar fanns vid skylten lister och dörrar (det borde man väl förstå??) gjorde att jag fortfarande ryser vid tanken på att bli tvungen att fara dit och handla fler gånger. Men jag vet att alternativet är att handla mycket dyrare på vårt lokala byggvaruhus, och där får man inte hämta själv och man får ingen hjälp om man är privatperson (och tjej hemska tider) att jag inte vet vad som är värre. Varken Ernst eller Martin kan inspirera så mycket till hemmafixande att det uppväger otrevligheten i att tvingas handla byggvaror. När kommer byggvaruhuset som har vanlig enkel service och ordentlig skyltning som varumärke?






Nåväl, till slut kom vi i alla fall hem med det vi behövde så att vi kunde sätta igång med byggandet! Det var takläggning som stod på programmet den här helgen. Vi byggde en ställning på insidan av ladan och sedan stod sambon på den medan jag var hantlangare på marken och sågade till alla plankor och skickade upp saker. En spik slog jag också i, synd bara att just den plankan hamnade fel så att vi blev tvugna att ta ta bort den plankan... Tyvärr så regnade det idag så det var inget kul byggväder, därför hann vi inte få taket på plats bara regla upp det. Inte så bara förresten. Så här ser det ut nu:

Vi ställer reglarna ovanpå de gamla takåsarna för att de ska synas inifrån när vi har isolerat och spikat på innertaket.

Inga kommentarer: