söndag 2 augusti 2009

En helt annan historia av Håkan Nesser


Den här boken hittade jag lite gömd i min att läsa-hög, jag har helt glömt bort varifrån den kommer, har jag köpt den eller lånat den av någon? Ingen aning, ändå brukar jag ha järnkoll på varifrån mina böcker kommer.


Hur som helst så var det här en av de bästa böckerna jag har läst på länge och än en gång förstär jag varför Håkan Nesser är en av mina favoritförfattare. Jag är kluven gentemot hans van Veeteren-serie, tyckte att de var ganska alldagliga dessutom störde det mig att jag inte kunde placera dem geografiskt (de utspelar sig i en påhittad stad i ett icke namngivet europeiskt land). Däremot Kim Novak- och Piccadilly Circus- böckerna älskade jag. Det är anledningen till att jag inte har kastat mig över hans nya deckarhjälte, Gunnar Barbarotti. Nu ska jag göra det...


Gunnar Barbarottí verkar vara en ganska sympatisk man som är nykär samtidigt som han oroar sig över sin 19-åriga dotter som precis har flyttat hemifrån. När han ska åka iväg på välförtjänt semester tillsamman med sin ganska nyvunna kärlek möter han brevbäraren i trapphuset. Han tar emot sin post direkt i handen istället för att låta den ligga i brevinkastet tills han kommer hem. Detta kommer han att ångra många gånger de närmaste veckorna... Människor börjar mördas och före varje mord får Barbarotti ett brev i förväg som talar om vem som kommer att mördas. Det visar sig att de som mördas fem år tidigare träffades på en fransk semesterort och tillbringade några ödesdigra dagar tillsammans.


Min första tanke när jag hade läst ut den här boken var att jag måste läsa den en gång till nu när jag vet slutet. Bara för att alla pusselbitarna serveras inte i slutet, utan de finns gömda inne i berättelsen. Det här är en bok för alla bokcirklar, åtminstone jag skulle behöva hjälp av några fler kloka hjärnor för att få ihop alla pusselbitar i den här historien. Att pusslet inte går ut helt och hållet vid första anblicken kan ju i vissa böcker vara väldigt störande, men konstigt nog inte här. Men vill du ha historien serverad på ett silverfat i slutet är det här nog inte en bok för dig.

Inga kommentarer: