söndag 2 augusti 2009

Stugan tar form!

Skelettet till en stuga!






I helgen har skelettet till vår blivande stuga rests. Sambon timrade tillsammans med min bror K upp hela stugan på en enda dag! Jag, som hade tänkt hjälpa till, blev ivägkörd men det gjorde inte så mycket, jag insåg att jag hade aldrig orkat med att lyfta alla tunga stockar flera meter upp luften för att lägga dem på plats. dessutom är jag höjdrädd, en detalj som jag gärna förtränger ända tills jag av någon anledning blir tvungen att klättra högre än en meter.



Det mest spännande var att få den mittersta takåsen på plats, men med en traktor och en stark bror så gick det bra!



För att få något stabilt att fästa golvåsarna i så har vi lagt ett varv med färska stockar lägst ner, men det innebär också att stugan kommer att bli nästan en halvmeter högre än vad den var när den var lada ute på en äng tidigare i sommar. Det är dock bara yttermåttet som påverkas av det faktumet, innermåtten kommar att vara i stort sett samma som i originalladan, vi får inte högre takhöjd eller så.




Nu har vi skrivit en lång inköpslista med olika takgrejer som vi ska hinna köpa någon gång under veckan, takplåtar, nockplåtar, takskruv, genomtrampningsplast, isolering inte tänte jag att det behövdes så mycket grejer för ett ynka yttertak, takplåt och spik trodde jag räckte... Tur att man inte är i byggbranschen :-)




Inga kommentarer: