söndag 16 januari 2011

Stora små händelser!




I helgen har det hänt stora saker må ni tro. Tre milstolpar har passerats de senaste två dagarna. Igår fick lillasyster sina första skor. Egentligen skulle det ha varit en födelsedagspresent men hon fyller inte år förrän på tisdag och då skulle öppet köp-gränsen ha passerats och jag ville kunna byta om de inte skulle passa. Dessutom känns det inte livsviktigt att hålla födelsedagspresenter till ettåringar topphemliga... Med facit i hand hade jag kunnat vänta med att ge henne skorna för de satt som gjutna. Men så gullig hon var när hon skulle ta de första stegen med sina nya skor. Först vägrade hon ställa ner fötterna över huvud taget med de där klumparna på fötterna, hon höll upp fötterna allt vad hon kunde när jag skulle ställa ner henne på golvet. När hon sen förstod att man kunde ha fötterna på golvet trots skor skulle hon försöka gå. Hon höll mig krampaktigt i händerna och sen gick hon med höga knän i gåsmarsch, djupt koncentrerad. Efter en stund så märkte hon att det inte var så märkvärdigt så då gick det bättre även om det inte är helt lätt gå i stora vinterskor när man aldrig har haft något tyngre än tofflor på fötterna förr.

Helgens andra milstolpe hände också i lördags, jag och sambon firade nämligen att det är femton år sedan vi blev tillsammans. Välplanerade är vi inte kända för att vara och att vi hade jubileumsdag kom jag inte på förrän på eftermiddagen samma dag. På väg hem från svägerskans familj blev det därför ett snabbt stopp på byamacken där vi fick ihop en påse räkor, en Brieost och frysta baguetter. En amerikansk collegefilm på tv till det och jubileet var fixat. På det sov jag mig igenom ett skumbad i karet. Det där med romantik är inte min starka sida... Men femton år är inte att förakta, snart har vi varit ihop halva vårt liv!

Helgens tredje milstolpe kom faktiskt ikväll, för bara en liten stund sen. Det var storasyster som för första gången lyckades kissa på pottan. Hon har i flera månader totalvägrat att ens försöka sätta sig på pottan men med en godismuta så lyckades det alldeles perfekt. Vad gör man inte för en Zoo (godiset ni vet)!

Inga kommentarer: