söndag 9 januari 2011

Nyårskrönika 2010

Förra året skrev jag nyårskrönika i diktform, jag försöker mig på samma sak den här gången. Det här var mitt 2010:

Januari och livet vändes upp och ner
en skrikhals och charmtroll till lillasyster
gav oss alla arbete mer.

Februari av amningskoma lite dimmig var
mest virkning och stickning och lugn och ro
men också skidåkning och vackra vinterdar.

Sen kom mars med ridpremiär
bakslag för hundknäet
och massa uteliv just här.

April var mycket hemmamys
glassutflykter, cukelturer lugnt och skönt
sambon jobbade och ett litet vårnys.

Upptakt till stugbygget och någon sorts paj
fågelskådning, loppisränn och igelkottsbesök
det är lite av vad som hände i maj 

Packa för midsommar, det var en pärs
men saft på bron, marsvinsutsäpp och studentkalas
loppisbesök, geocaschjakt, det var juni kors och tvärs.

I juli fick värmen mig nästan att svimma
stora framsteg med byggandet vi hade
men tur att vi en båtfärd med kompisarna kunde hinna

I Augusti tog ettårslång ledighet slut
skiftbyte hemma, nu var det sambon som såg alla barnens framsteg,
men stugan fick fönster och dörr - stor salut!

I September hade jag mycket för händer
full fart både på jobbet och hemma så taggad att jobba
och lillasyster fick sina första tänder.

Hela Oktober pågick vårt värmeelände
Borra och gräva tog knäcken på sambon
bergvärmepumpen kom in till sist tur att det vände!

I november som på beställning kylan och snön kom
första ridkursen, julmarknad och julpyssel
fick tiden att flyga allt eftersom.

December har varit mörk och kall
men lillasyster hon tog sina första steg
och en härlig julhelg med tjocka släkten all.

Den nya året började inte bra
hoppas att resten blir mycket bättre
ja det skulle vi verkligen föredra.

Inga kommentarer: