måndag 27 december 2010

Mycket motion men ingen träning...

Bara om ni undrar hur det går med frikortet... Nej, ingen träning idag heller. Men jag har varit ute på en timmes ridtur. Passade på att hälsa på Lilla L så att hon fick klappa hästen och ge henne en morot. Det blev bra miljöträning för hästen också, det finns många spännande saker på ett helt vanligt villakvarter. Ett släpvagn lastat med en snöslunga kan förvandlas till ett attackerande monster i en hästs ögon, två gubbar på ett tak kan lika gärna vara gigantiska örnar som bara väntar på att få anfalla en liten och och oskyldig poahäst för att inte tala om alla livsfarliga, blinkande ljusslingor, som klättrar uppför husen likt långa blinkande ormar. Hur som helst så överlevde vi turen utan att bli anfallna av något monster.

Väl hemma blev det en snabbdusch medan lillasyster vilade och sen byltade vi på oss, selade på hunden och for på sparktur. Gamla hunden blev som ung på nytt när hon fick på sig dragselen och kopplades framför storasysters julklappspulka. Bitvis drog hon både storasyster i pulkan och mig och lillasyster på sparken. Varför nyttjar inte alla hundägande småbarnsföräldrar sina hundar som dragkraft, det är helt suveränt, bra motion för hunden, jättekul (citat från storasyster) för barnen och lindrigt för en själv! Idag gjorde jag så att jag kopplade pulkans snöre till draglinan i hundens sele, sen hade jag halsband och vanligt koppel på hunden som jag höll i. Sen var det bara att köra! Jag hjälper alltid hunden igång med ekipaget för det är det tyngsta, själva starten. Jag önskar att jag hade haft en fotograf till hands så att ni hade fått se ekipaget! Lite svettig blir man av att sparka i samma takt som hunden springer, eftersom kopplet sitter i ett vanligt halsband så får hon inte dra mig, och då gäller det att pinna på med sparkfoten.

Det var väldigt bra för mig att få ett frikort på gym. Oj vad jag får ligga i för att kunna stanna hemma med gott samvete ;-)

Inga kommentarer: