söndag 5 december 2010

Afrikansk lax med chili- och kokossås 4 pers

Det här receptet brukar mina elever på hemkunskapen få göra när vi har teman med mat från olika länder. Eleverna brukar gilla rätten skarpt och det slank ner även hos mina bokcirkelkollegor. Rätten innehåller varken mjölk eller gluten!

ca 1 kg hel laxfilé
olja
1 hackad gul lök
1 hackad vitlök
1 hackad röd chilifrukt (el. ½ tsk sambal oelek)
1 tsk curry
1 burk kokosmjölk
1-2 tsk pressad citron
ev. salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en ugnsfast form med lite olja och lägg ner fisken. Stryk med handen över fisken och känn var benen är. Dra bort benen med en plattång eller fingrarna. Salta. Stek fisken i ugn ca 30 min eller tills den är ljusrosa rakt igenom.

Gör under tiden såsen:
Fräs lök, vitllök, chili och curry på ganska låg värme. Tillsätt kokosmjölk. Låt koka ca 15-20 min så att den reducerar (blir tjock och smakrik). Smaka av med salt, peppar och citron. Servera fisken med sås och ris. Koka gärna riset med 1 tsk gurkmeja så att det blir gult. Gott till är wokade rotfrukter (glömde jag bort idag) eller kokt, mosad sötpotatis blandad med lite smör, salt och peppar samt en grönsallad.

Inga kommentarer: