tisdag 21 december 2010

Dan före dan före dopparedan

Jag insåg just att det inte är lång tid kvar till jul. Idag köpte jag de sista julklapparna, i morgon jobbar jag, men vi måste också leverera ut alla klappar till de familjemedlemmarna som vi inte ska fira jul med. Sen ska det handlas lite mat. På torsdag ska allt packas in i bilen och sen drar vi till mormor och morbror på skärgårdsön. Det kommer att bli en lugn och stämningsfull jul, det blir det alltid där ute, med massor av god mat och hela tjocka släkten.

Massor av julklappar kommer det också att bli, vi har har ett mindre berg med paket liggande i källaren. Vi har försökt att dra ner på antalet julklappar många gånger men det går inte bra. Istället blir det bara fler och fler klappar för varje år eftersom familjen bara blir större och större. Men det känns som ett bra skäl till att vara tvungen att köpa fler klappar.

Varje jul brukar jag ge bort åtminstone några egengjorda klappar men inte den här julen. Mest för att jag helt enkelt inte har haft tid eller inspiration att tillverka något den här hösten, men också för att det blir så svårt att vikta om man har bestämt att man ska ge julklappar för en viss summa. Hemgjorda klappar (åtminstone mina) är oftast väldigt billiga i reda pengar räknat. Den viktigaste anledningen är ändå att det går väldigt sakta med skatvantarna som jag håller på att sticka och som jag ska ha själv. I helgen stickade jag på riktigt bra och kände mig så nöjd med mig själv, ända tills jag upptäckte att jag hade stickat en halv vante men glömt att göra en öppning för tummen... Kan man fuska upp en öppning i efterhand på något sätt eller är det bara rivning som gäller?? Ett steg framåt och ett bakåt verkar fortfarande vara vad som gäller i mitt skatprojekt.

Inga kommentarer: