torsdag 4 juni 2009

Springer på stället

kan man säga att jag gör. Nu har nämligen min löpning kommit av sig igen. Ridningen har också kommit av sig under några veckor. Det är alldeles tillräckligt tids- och energikrävande att hålla koll på elevernas sista rester innan betyget kan sättas, fixa barnvakt till Lillisen varje dag, hämta och lämna henne, sno ihop en middag. Sedan stupar jag framför tv:n. Fastr egentligen stämmer inte riktigt det där med att jag springer på stället. För jag kommer ändå ut och rör på mig nästan varje dag, när jag tänker efter.

Idag har jag suttit och kämpat med betygsättningen av mina hk-elever. Det var länge sedan jag hade en sådan betygsvånda som jag hade i en av mina hk-grupper i eftermiddags. Oftast har jag bra koll på vilka betyg de olika eleverna ska ha, det kan vara någon enstaka elev som jag känner att jag skulle vilja kolla lite mer för att vara säker, men i den här gruppen var jag osäker på nästan alla eleverna. Jag hade helt enkelt inga bevis på att de kan det som krävs för VG, men hade heller inga säkra bevis för att de inte kan det som krävs. Efter bilresan upp till mina föräldrar där jag skulle hämta Lillisen hade dock hjärnan jobbat klart, så nu vet jag hur jag ska göra.

Svensk-betygen väntar jag med att sätta till på måndag eftermiddag, absolut sista minuten. Där harr jag nämligen fortfarande inte fått in vissa uppgifter som eleverna skulle ha lämnat in. Dessutom har jag två tjocka buntar med texter som jag inte har hunnit läsa och bedöma än. Det blir helgens jobb. Sambon ska få ta Lillisen med sig och fara bort en dag så att jag kan rätta i lugn och ro. Ma ska förtjäna sitt sommarlov brukar jag tänka för att trösta mig när det känns som att betyg och uppsatser bara snurrar runt i huvudet.

Inga kommentarer: