onsdag 24 juni 2009

1222 över havet av Anne Holt


Den här boken har jag läst om på flera olika bokbloggar och tänkt att den vill jag läsa. Så först ut den här sommaren blev det orkan och 25 graders kyla! Det här är en bok helt i min smak, en blandning av naturkatastrof (jag och sambon hade en period för många år sedan när vi såg alla katastroffilmer vi kom över), thriller och klassisk pusseldeckare.


Det är Anne Holts gamla polishjältinna Hanne Wilhemlmsson som är huvudperson i den här boken (det är den lesbiska). Hon hamnar av en slump i en tågolycka mitt ute i ingenstans, men i närheten av ett högfjällsotell som bara har förbindelse med omvärlden via järnvägen, ingen bilväg går till hotellet. Den värsta orkanen i mannaminne härjar och isolerar tågets passagerare i tre dygn på hotellet. Givetvis blir de tre dygnen händelserika.


Jag tycker att Anne Holt har lyckats med att kombinera tre olika genrer och få ihop det till en underhållande historia. Det här är verkligen en bok att ha med på fjällsemestern och läsa om det någon dag blir för dåligt väder för att man ska kunna vara utomhus. Att ligga i en fjällstuga och höra vinden vina runt knutarna skulle definitivt ge den här boken en extra krydda. Men det funkar faktiskt att sitta ute i solen och lyssna på den också en varm sommardag!


Jag lyssnade på den här boken. Marie Richardsson läser och det funkar bra även om jag kan tycka att hon har en lite för snäll röst för att geststalta den i min fantasi ganska karaktärsstarka figuren Hanne Wilhelmsson. Sammanfattningsvis är det här en perfekt bok för semestern oavsett om det är sommar eller vinter!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med, en mycket bra bok!
Kicki O