måndag 15 juni 2009

Berlinerpopplarna av Anne B.Ragde


Den här boken hade vi bestämt att vi skulle läsa i bokcirkeln den här omgången. Av någon anledning har tiden gått mycket fortare än vad jag har hunnit med att förstå den senaste månaden, därför hade jag inte bestält boken några ynka dagar före träffen. I torsdags fick jag boken och i fredags läste jag ut den. Det var en bok som jag verkligen fastnade i. Boken har gått som tv-serie för inte så länge sedan men jag avstod med flit från att se den för att jag hade bestämt att jag skulle läsa boken.


Den handlar om tre bröder som inte har haft någon som helst kontakt med varandra på över tjugo år. Det är grisbonden Tor, begravningsentrepenören Margido och den trendige storstadsbon Erlend. Även Tors dotter Torunn får en viktig plats i berättelsen. Boken är första delen av tre och den här första delen är till stor del en presentation av de inblandade. När boken är slut finns det många lösa trådar kvar att knyta ihop, något som gör att jag måste läsa fortsättningen. Jag vill veta mer om familjens hemligheter och om hur det blir för de olika huvudpersonerna.


Den här boken var inte alls som jag hade förväntat mig och det var bra. Ett tips till dig som vill läsa den är att det tar en bra stund innan den kommer igång, så ge inte upp om den är lite seg i början.

Inga kommentarer: