söndag 5 juni 2011

After boat

Helgdagskväll i dataåldern!


Hemkommen från en minst sagt skumpig färd över havet där jag ett tag trodde att den goda Nationaldagstårtan som morbror E hade bakat skulle komma ut samma väg som den kom in sitter jag nu och myser och känner lugnet. Men hur kommer det sig att vädret alltid ska rackla när man ska hem från skärgårdsön? Visserligen sken solen från en klarblå himmel men det blåste en isande kall vind som dessutom kändes ungefär tre gånger så stark som de 5 sekundmeterna som SMHI påstod att det blåste. Vissa vågor var högre än båten och vi har fått dagens dusch om man säger så. Tur att det finns regnkläder, vinteroveraller och gummistövlar (givetvis på barnen, tror att jag för egen del ens hade tänkt på att packa ner min flytväst?)

Inte storbyk utan torkning efter båtresan. Det räckte inte med att hänga upp kläderna vi hade haft på oss på tork utan även i stort sett all packning var också genomblöt!


Men jag är glad att det inte var söndag igår när havet var grått och riktigt kokade och nyheterna berättade om tromber lite här och var i hela Norrbotten. Då hade jag inte velat sitta i en båt på Bottenviken. Men nog är vi människor lättlurade, för om det hade varit mulet och kanske regn och samma vind som idag hade resan över till fastlandet känts väldigt mycket farligare än vad den gjorde idag. Solsken från en klarblå himmel får det mesta att kännas bättre!

Inga kommentarer: