tisdag 14 juni 2011

Vår middag


Den här veckan får ni ingen matsedel för jag har nämligen inte hittat på veckans matsedel själv. Istället bedriver jag lie konsumenttestning igen. Jag har nämligen hakat på den senaste mattrenden med färdigplanerade middagskassar som man kan abonnera på från några olika företag. Linas Matkasse är nog det företaget som har slagit igenom mest men nackdelen med det är att det inte finns i hela Sverige ännu. Istället har jag testat COOPs alternativ, "Vår middag". Det funkar så att man går in på en hemsida: www.vårmiddag.se där beställer man sin matkasse. Då får man ingredienser för fyra middagar. Man kan välja storlek på kassen 2, 4 eller 6 portioner. Dessutom väljer man om man vill hämta matkassen på lördag eller måndag och om man vill ha en "normal", ekologisk eller laktosfri kasse. Priserna varierar lite men en "vanlig" matkasse med 4 portioner kostar 599 kr. Man väljer också om man vill abonnera på 1, 2 eller 4 matkassar per månad men även alternativet med enstaka matkassar utan abonnemang finns och det gillar jag!

Vad tyckte jag då? Maten är lättlagad och god, känns lite fredagsmiddag över maträtterna mer än måndagkväll. Mycket grönsaker, däremot lite tunt med kolhydrater. Råvarorna var väldigt fräscha förutom en sparrisbukett där knopparna var riktigt slemmiga. Jag beställde en kasse med fyra portioner och då hade jag räknat med att det skulle räcka till oss fyra och en matlåda eftersom barnen delar på en portion i vanliga fall, men trots att barnen ratade maten helt och hållet räckte maten bara nätt och jämt till mig och sambon. Jag har bara hunnit testa en maträtt, det var en grillad biff med medelhavsgrönasaker samt ciabattina, ett portionsbröd. Kött- och grönsaksmängden hade varit perfekt för fyra personer om det bara hade ingått potatis eller någon mer mättande kolhydratkälla än vitt bröd. Som det nu var blev jag nätt och jämt mätt av 4 portioner (jo, jag är en storätare).

Sammantaget är detta något jag starkt kan rekommendera. Jag kommer att köpa coops matkasse fler gånger när jag känner att fantasin tryter, däremot kommer jag inte att abonnera på matkassen. Jag tycker att det blir för dyra middagar på det stora hela. Något som både är en för- och nackdel är att man hämtar sin kasse själv i butiken. Jag hämtade ut den färdigpackade kassen i kundtjänst och hade betalat via nätet, så hämtningen gick snabbt och smidigt. Ofta behöver man dessutom komplettera handlingen med frukost och mellanmålstillbehör och då kan man ju snabbt köpa någon liter mjölk när man ändå hämtar sin kasse.

Veckans grönsaker plus fyra receptblad som jag säkerligen kommer att återanvända!


I denna veckas matkasse fanns ingredienser till följande middagar:

Grillad grön sparris med chorizo

Grillad biff med fetaost och grönsaker i paket

Tortelloni med avokado och räkor

Kycklingfilé med zuccinigratäng

De enda ingredienser som man förväntas ha hemma till dessa fyra rätter är salt, peppar och olivolja. Det är riktigt bra!

Och det allra bästa är julaftonskänslan när man kommer hem och packar upp sin matkasse som egentligen är en kartong!

4 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Jag såg att ICA också hade kört igång matkasse - fast jag undrar om det inte blir sommaruppehåll på den snart... Du kan konsumenttesta den också! ;-)

Lisse sa...

Så fort någon Ica-butik i närheten erbjuder det så ska jag testa. Det är ingen i kommunen som gör det ännu...

Maud/En bok om dagen sa...

Jo, Kvantum gör det! I alla fall hade de skrivit om det på fejjan, och då vore det konstigt om de inte erbjöd det? Jag kilar över till FB och visar dig där!

Lisse sa...

Jag ska testa så fort de startar upp! I höst verkar det vara på G!