onsdag 8 juni 2011

Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg

Sigrids hemlighet (inbunden)


Serien om Släkten är utgiven av Historiska media och tanken med serien är att i skönlitterär form ge oss läsare en bild av vår historia. Första delen utspelar sig på 900-talet, precis i Sveriges vagga och när vårt land började kristnas. Sigrids hemlighet, som är del två i serien utspelas ett sekel senare och som seriens namn säger så får man följa samma släkt. Böckerna skrivs av olika författare och jag tycker att Karin Wahlberg har lyckats bättre än vad Katarina Mazetti lyckades med första delen Blandat blod. Det svåra med den här typen av böcker är att verkligen lyckas ge liv åt bokens personer och att väva in faktadelarna på ett naturligt sätt i berättelsen, och det är också det som Karin Wahlberg har lyckats bättre med. Jag tycker att hela projektet med bokserien Släkten är bra, det är ett bra upplägg att låta några av Sveriges skickligaste författare skriva sin del av serien.

Sigrids hemlighet handlar om den unga flickan Sigrid, den börjar när hon är 11 år gammal och vi får sedan följa henne genom livet. Hon växer upp på en stormannagård utanför Sigtuna. Hennes mor ar en mästerlig väverska och en stark och rättvis kvinna. Sommaren när Sigrid är 11 år får hon veta att hennes far har lovat bort henne som hustru till en annan, väldigt gammal storman, ett helt politiskt giftermål. Redan samma höst måste hon flytta till honom. Man får veta hur livet på en stormans gård på 1000-talet kan ha gått till, man får veta mycket om kvinnornas och barnens liv men även en hel del om männens. Man får en del kunskap om kungariket Sveriges framväxt, och både om utrikes och inrikes politik. Man får följa med på bröllopsgille, kungagille och juldrickande.

Jag tror att man får en ganska bra bild av hur livet kan ha varit i Sverige för tusen år sedan. Samtidigt känner jag med Sigrid, jag blir engagerad i hennes livsöde så boken är klart läsvärd även för den som inte är historiskt intresserad. 

Jag lyssnade på ljudboksvarianten, det är Katarina Mazetti som läser och som vanligt gör hon det alldeles utmärkt. Hon är nog Sveriges bästa ljudboksinläsare.

Nästa del i serien heter Tempelbranden, den är skriven av Catharina Ingelman-Sundberg, en välkänd författare till böcker som utspelas under medeltiden, den ska jag definitivt läsa. Undrar om jag kan vänta till den kommer som pocket i höst eller om jag måste ladda ner den som ljudbok redan nu?





Inga kommentarer: