söndag 19 juni 2011

Har valsat runt i helgen

Den här helgen har gått i ridningens tecken. Jag har nämligen varit på ridkurs. Eller ridningens och bilkörningens tecken rättare sagt, för jag har tillbringat betydligt mer tid i bilen än på hästryggen. Kursen började med teori på fredag kväll,en mycket bra och informativ teorilektion som mycket utgick från deltagarnas egna frågor samt lite allmänt om tankarna bakom den ridstilen som jag tränar, klassisk dressyr. Av hänsyn till barnen (och övriga kursdeltagare) fick barnen vara hos mormor och morfar i stugan medan jag var på teorilektion. Sedan sov vi i husvagnen vid stugan. Något fel var det för jag lyckades aldrig få igång någon ström i husvagnen och därmed ingen värme. Vi fick en kall natt, bara 12 grader. Det var nog värst för mig, jag som kunde läsa termometern, barnen verkade helt obekymrade om att det var kallt och sov så snällt. Själv höll jag på att frysa näsan av mig!

På lördagen var det dags för ridning. Hem från stugan, ut till hästgården där kursen hölls, titta på lektionerna som pågick, då var barnen med. Sedan hem och laga lunch. Då lade storasyster av, det var nog inte så kul på hästkurs som hon trodde, hon ville mycket hellre leka med kusinen S. Som tur var passade det att hon hälsade på dem, tillbaka till stugan fast den här gången till grannbyn där kusinerna huserar på helgerna, lämna barn, även lillasyster ville stanna och leka istället för att titta på ridlekton. Sedan snabbt tillbaka igen, fixa iordning hästen och ut på banan för en egen duvning. Otroligt kul, givande och intressant! Jag fick lära mig att "valsa" till häst, det är det minsann inte alla som  kan ;-)  Efter lektionen var det tillbaka till kusinerna för att hämta barn och tack snälla M och M för middagen, det var ljuvligt gott och skönt att slippa fixa! Lördagkvällen var lugn och tidig vill jag lova. 15 mil i bil blev det den dagen!

Idag skulle jag rida lektion på förmiddagen. Då ryckte andra snälla svägerskan C och lillbror in för att barnen skulle slippa sitta ensamma på läktaren medan jag red. De passade på att gå på utflykt i skogen, baka muffins och jag vet inte allt medan jag var på ridlektion. Och när jag kom och hämtade barnen fick jag lunch! Tusen tack även för den C och J, det var lika mycket guld värt och gott! Sedan fick barnen följa med tillbaka till kursen där vi tittade på P som red sin lektion. Då passade lillasystern på att vila middag, och det gjorde det hela mycket trevligare för oss andra, hon har inte lika långt tålamod som vi stora människor har! Storasystern roade sig kungligt med att äta av allt ätbart som fanns, sedan klättrade hon på läktaren och lekte ute. Man hinner mycket på 50 minuter om man är 3 år!

På slutet var hästen rejält trött efter att ha gått dubbla lektionspass två dagar i rad men som avlutning körde vi ut henne på sommarbete så nu har även hon fått välförtjänt sommarlov! Men inte kommer hon att få vila hela sommaren, nu har viu ju fått så mycket inspiration och nya idéer att testa och inte kommer vi att spara det till hösten :-)

Tack alla ni som har ställt upp så att jag kunde vara med på kursen, både P som lät mig veta att det fanns en ledig plats och givetvis alla som har varit med barnen under helgen. Tack vare er är det inte bara jag som har haft en rolig och givande helg, även barnen har fått ha en rolig helg. Att jag sedan har fått valsa runt i bilen mellan valserna på ridplanen det var det värt!

Inga kommentarer: