tisdag 20 juli 2010

Slåtter och iste

En hel vecka i stugan och det har blivit en hel del gjort faktiskt! Vi har byggt en hel del på vår stuga, det ska jag berätta mer om i ett annat inlägg. Vi har varit på auktion och vi har "slåttrat". Förutom att vi har umgåtts och läst och passat ungar och badat och allt annat som man brukar göra när man lever stugliv. Trettioen säckar hö har jag bärgat till marsvinen, resten forslade min bror bort med god (?) hjälp i traktorn av storasyster.

Marsvinen kommer inte att behöva svälta i vinter, det här är bara en del av vinterransonen. Jag tycker att det är mest praktiskt att packa höet i små säckar. En sådan här säck räcker ungefär en vecka för "grisarna".


Jag brukar försöka ta mig till en riktig gårdsauktion varje sommar. De flesta somrarna kommer jag inte iväg alls, för auktionerna är för långt bort eller på dagar när vi har annat inplanerat men i helgen lyckades vi ta oss iväg på auktion. Jag får alltid blandade känslor på auktioner. Dels drar det i loppistarmen, den där triggningen att försöka göra så bra fynd som möjligt till så liten peng som möjligt. Samtidigt är det något så oerhört sorgligt och vemodigt över auktioner. Att ett helt hem, ett helt liv, slumpas bort för nästan inga pengar alls. Saker som är väldigt fina och välgjorda och som har betytt något för den som ägde dem har helt plötsligt inget värde alls.

En äkta rysk samovar. Bruksanvisningen var lite svårläst, den var nämligen skriven på persiska, arabiska, turkiska eller något annat språk med vackra bokstäver.


Jag köpte ett sängbord för femtio kronor, en rysk tesamovar för en tjuga och fyra vackra handvävda ranor för en tjuga. Jag är jättenöjd över mina fynd, för det var verkligen fynd. Samtidigt skäms jag över att jag inte betalade mer. Just för att jag är så nöjd.
Framför allt ranan i orange toner tycker jag blev jättevacker i fåtöljen.

Samovaren brygger massvis med jättegott te. Ranorna blev möbelöverdrag på sambons gamla femtiotalsfåtöljer - jag vet tantvarning så det sjunger om det men vänta bara, det är snart trendigt! Och ett sängbord har jag letat ganska länge på loppisar utan att hitta något som jag verkligen gillar, men här fanns det. Jag ångrar bara att jag inte hann med att bjuda på ett matchande skåp, det hade gjort sig klockrent i sovrummet tillsammans med sängbordet....

En ful bild av ett snyggt sängbord


Som avslutning ska ni få mitt recept på superenkelt och läskande iste. Kan bryggas både med och utan samovar:


Iste 1 liter

5 dl starkt te av din favoritsmak
5 dl iskallt vatten, gärna kolsyrat
rejält med isbitar
skivad eller tärnad frukt t.ex. citron, apelsin, persika, äpple....

Brygg teet och kyl det i vattenbad under omrörning eller ta kallnat frukostte.
Blanda te, vatten, is och frukt i en tillbringare. Drick! Jag tycker bäst om osötat te, men om man vill ha sött iste löser man önskad mängd socker i det varma teet innan man kyler det.

4 kommentarer:

Matte Hartman sa...

Frän te grej! Men är du säker på att den är rysk när det är skrivet på arabiska? :)

Lisse sa...

Förmodligen inte, men det är ryssarna som är mest kända för att dricka sitt te i samovar.

Anonym sa...

Varning!

Denna typ av samovar är helt ojordad
och därmed livsfarlig!

Innan du kastar den i miljöhuset, bryt loss kranen eller förstör samovaren på nåt annat sätt!

MVH/ Jonas

Anonym sa...

Turkiska skrivs med latinska bokstäver.