torsdag 22 juli 2010

Massor av kakor av Jaqueline Bellefountaine


Jag fyllde år för någon vecka sen och då fick jag den här boken av svägerskan H med familj. En jätterolig bok, som klippt och skuren för mig som gillar att baka småkakor. Boken innehåller allt möjligt i kakväg, till och med ett kapitel med lunchkakor där man hittar en del salta kakor och lite mer mättande kakor.

Det märks att det inte är en svensk bok utan att den bygger på engelsk eller amerikansk kaktrradition. Det är mycket godis, jordnötssmör och inte minst kakor till lunch (!) som man inte är van vid från svenska kakböcker direkt. Det känns kul och de flesta ingrdienserna har man faktiskt hemma om man är hyfsat bakintresserad, något som ibland kan vara problematiskt med utländska kokböcker om man som jag tillhör den impulsiva skaran som inte gilar att vara tvungen att enkom fara och handla innan jag bakar. Det är kul med lite helt nya recept och nya former på kakorna, här hittar man både nallekakor och döskalleklubbor. Det är verkligen massor med kakor och massor med roliga kakor, både snabbgjorda och lite mer pilliga. Ett plus för den lättlästa layouten. Ett litet minus är att många kakor inte är avbildade.

När jag recenserar kokböcker brukar jag ju ge något litet smakprov på recept ur boken och det ska jag göra även denna gång. Håll till godo!



Kokoskakor 24 st

125 g smör
2 dl socker
½ dl kokosmjölk
2 dl kokosflingor
3 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Glasyr:
3 dl florsocker
2 msk kokosmjölk
ca 1 dl kokosflingor

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker pösigt. Blanda i kokosmjölk och kokos. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner i smeten. Klicka upp degen på plåtar med en matsked. Kakorna flyter ut lite så inte för tätt. Grädda tills kakorna är gyllenbruna 10-12 min. Låt dem svalna på plåten.

Glasyr: Blanda kokosmjölk och florsocker till en tjock smet. bred ut på kakorna och strö på kokosflingor. 

Inga kommentarer: