tisdag 24 januari 2012

Du gamla, du fria av Liza Marklund



Du gamla, du fria (inbunden)


Jag blir mer och mer modern, nu har jag lärt mig att ladda hem e-böcker från biblioteket till mobilen, supersmidigt, men tydligen en rätt dyr affär för biblioteken. Att läsa e-böcker i mobilen tycker jag är riktigt smidigt, den följer alltid med och jag har en ganska stor skärm på min telefon, så det går riktigt bra att läsa. På bibliotekets e-boksida finns instruktioner för hur man gör för att ladda ner läsarprogrammet till mobilen. Det tog en stund första gången men när väl apparna är på plats är det enkelt att låna och läsa.

I Du gamla, du fria är det åter igen Liza Marklunds journalisthjälte Annika Bengtsson som är huvudperson. Historien har två huvudspår, att ett gäng kvinnor mördas på öppen gata och kvällstidningens sätt att behandla dessa nyheter. Genom Annika Bengstsson blir vi varse hur nyhetsprioriteringarna i kvällstidningarna ser ut, och enligt hennes sätt att se på saken står det också klart att den prioriteringen på sikt gör att kvällstidningarna gräver sin egen grav. Vad jag tänker om den utveckling det kan bli ett helt eget blogginlägg. Själva huvudstoryn i boken är hur som helst att Annika och Tomas har blivit tillsammans igen. Via sitt arbete på utrikesdepartementet åker Tomas på en konferens till Kenya. Där blir han kidnappad, något som tydligen är en lönande affärsrörelse för många i den regionen. Men kidnapparna har också ett politiskt budskap, att utjämna orättvisorna i världen.

Som alltid när Liza Marklund skriver är det här en spännande bok, och växlingen mellan Annikas liv i Stockholm och Tomas belägenhet som gisslan någonstans i östra Afrika gör att mitt intresse hela tiden hålls uppe. Liza Marklund använder deckargenren för att på ett effektivt sätt kunna sätta fingret på samhällsfenomen som hon kanske inte har utrymme att behandla i sitt journalistyrke. Jag gillar det, att bli väckt lite ur min törnrosasömn samtidigt som jag får mig en spännande berättelse till livs.

Inga kommentarer: