söndag 13 februari 2011

Jokern av Markus Zusak



Markus Zusaks stora genombrott kom för några år sedan med Boktjuven. Trots att den boken finns i klassuppsättning på jobbet så har jag inte kommit mig för att läsa den. När den här boken fanns med i bibliotekets nyhetsbrev så tänkte jag passa på att läsa den först. Jag är ju än en gång inte en person som "begränsar mig" till att läsa böcker i "rätt " ordning om det inte tydligt framgår av baksidestexten att boken ingår i en serie som ska läsas i följd (förresten är inte ens det ett skäl för mig att läsa böckerna i följd alltid...).

Jokern utspelar sig i en liten håla i Australien. Ed och hans vänner Marv, Ritchie och största kärleken Audrey (som är för god vän för att kunna bli en flickvän) är de som blev kvar bara för att de inte har kommit sig för att göra något annat. Deras liv består av öldrickande och kortspelande. De är riktiga loosers. Ända till de en vacker dag råkar avstyra et bankrån. Ed blir känd i den lilla hålan och några dagar efter rånarens rättegång får Ed ett spelkort, ruter Ess, med tre handskrivna adresser på. Ed får chansen att förändra främmande människors liv. Hur Ed löser utmaningen ska jag inte berätta här.

Det här är en bok som lite påminner om Skicka vidare om ni har läst boken eller sett den filmen. Den handlar helt enkelt om hur man som alldeles vanlig tråkig människa faktiskt kan bidra till en bättre värld och dessutom få ett rikare liv på köpet. Ett väldigt fint och tänkvärt budskap. Boken är ganska mysig och lite smårolig. Jag gillar Ed, även om han är en antihjälte är han en kille som redna från början är modig och som vågar säga vad han tycker, annars skulle han aldrig ha lyckats avstyra bankrånet som startar hela händelsekedjan. En bra och tankeväckande bok som gick hyfsat fort att läsa även om den är ganska tjock. Ett litet minus för slutet som faktiskt var ganska långsökt....

Inga kommentarer: