torsdag 17 februari 2011

En lat jävels guide till MVG i alla ämnen av Douglas Berglund


Den här boken köpte jag för att dela med mig till mina elever, det är klart att jag vill unna dem alla MVG i mina ämnen och då måste de ju få veta hur man gör! Douglas Berglund använder i stort sett samma taktik som jag själv gjorde när jag gick skolan även om jag inte hade förstått vikten av charm för att få ett bra betyg. Förmodligen är det därför jag alödrig fick ett högre betyg än 4 i något ämne under hela min skoltid.

En lat jävels guide till MVG är en handbok i studieteknik, hur man gör för att få högsta betyg med så liten ansträngning som möjligt. I stort sett håller jag med honom i hans analys av vad det är som ger höga betyg i praktiken, bortom kursplanernas fina ord. Då handlar det om att visa engagemang och intresse på lektionerna och att lyssna på vad lärarna säger och att räcka upp handen oavsett om man har något intelligent att säga eller ej, bara man håller sig till ämnet som Douglas Berglund skriver. Om man inte har något intressant att tillföra kan man alltid be läraren att upprepa vad han/hon senast sa. Att skapa ett seriöst intryck är viktigare än man tror...Att snabbt skaffa en känsla för vad ett ämnesområde handlar om i stora drag är ett anat hett tips. Att uttrycka sig säkert i tal och skrift är ovärderligt.Hur man läser en bok utan att läsa den genom att läsa recensioner/sammandrag samt början, vändpunkt och slut. Ja, det finns många praktisaka råd om hur man överlever skoltiden i den här boken.

Däremot känner jag mig lite kluven till om jag ska använda den här boken i min undervisning eller ej. Visserligen så ligger det faktiskt mycket i vad Douglas Bergkvist skriver, det underlättar om man har en seriös attityd och om man ägnar sitt pluggande åt rätt saker så kommer det att märkas på betygen. Samtidigt så är det inte så enkelt att det räcker med att bara verka engagerad för att få höga betyg i skolan. Och det skriver faktiskt Douglas Bergkvist också på flera ställen i boken, att det är inte så att man kan få MVG i allt utan att anstränga sig, utan det gäller att lägga energin på rätt saker.

Det jag funderade på när jag läste boken var huruvida jag ska använda den med eleverna eller inte. Är det rätt att som lärare lära ut hur man med minsta ansträngning fixar ett högt betyg? Eller är det just det en lärare ska göra, hjälpa eleverna även med de mest elementära grunderna till hur man skaffar höga betyg? Jag har ju faktiskt inget egenintresse av att eleverna ska sitta i flera timmar och plugga utan att sen lyckas på inlämningar och prov. Och sen är det faktiskt så att de eleverna som har höga betyg, de har redan förstått det som Douglas Berglund försöker förklara.
Hur det än är med de moraliska aspekterna av den här boken så är det en humoristisk, lättläst och underhållande liten bok som man kan läsa med behållning och igenkännande även om man har lämnat skolvärlden. Allra mest gillade jag kapitlet om hur man vinner i luffarschack, det skulle jag ha haft stor användning av under min skoltid!

Inga kommentarer: