onsdag 5 oktober 2011

Test: Icas matkasse

I våras prövade jag den enda matkasse-tjänsten som då fanns i vår lilla stad, nämligen Coops matkasse. Nu i höst har däremot utbudet exploderat, nu har vi tillgång till både Icas och Linas matkasse och nu senast har jag även sett annonser för Alvas matkasse utöver Coops. Under förra veckan har jag testat Icas matkassetjänst.

Ica erbjuder tre olika matkassar, Inspiration, Inspiration laktosfri som båda kostar 695 kronor samt Billiga veckan som kostar 549 kronor. Ekonomisk som jag är valde jag att testa Billiga veckan. Jag fick hämta ut min matkasse på stora icabutiken i stan. Det var inget krångel, man hämtade ut den i kundtjänst och man betalade den via Ica-kortet i förväg. När jag ändå var i butiken passade jag på att veckohandla frukost och tillbehör. Kassen innehåller fem middagar för 4 personer. Portionerna var väl tilltagna och de dagarna när bara jag och flickorna har ätit har maten även räckt till lunchlåda. Till Coops matkasse i våras behövde jag bara ha salt, peppar och olivolja hemma för att kunna tillaga alla matkassens rätter, här förväntades jag ha vitlök, soja, kryddor, ris, ströbröd, mjölk, margarin och olivolja hemma, en ganska lång lista att checka av alltså. I övrigt var maten vardagsbetonad och god. Bra variation under veckan och bra sammansatt ur näringssynpunkt.

Det som var bra med Icas matkasse var priset, det kändes som att jag fick mycket för pengarna. Portionsstorlekarna, råvarorna och maträtterna var också bra.

Det som jag inte tyckte om var att man måste binda upp sig för abonnemang, det fanns ingen möjlighet att beställa enstaka matkassar. Det var också ganska lång leveranstid från beställning till första matkasse, nästan två veckor. Lite bökigt kan jag tycka att det är att pengarna dras från Ica-kortet redan torsdagen innan leverans, det är ett extrajobb att hålla koll på att man har pengar på kortet den dagen det ska dras, helst mot slutet av månaden. En annan nackdel är att det är 11 dagars uppsägningstid, så det gäller att veta i förväg om man vill ha fler kassar eller inte.

Om man ska jämföra Coops och Icas matkasse tyckte jag att priset, portionsstorlekarna och maträtternas vardagsbetoning talar till Icas fördel. Till Coops fördel talar att det behövdes få egna ingredienser att ha hemma, extremt genomtänkt meny, helt utan överblivna produkter samt ett mycket smidigare beställningssystem.

Om du vill läsa mer om vad jag tyckte om Coops matkasse i våras, kolla här.

Inga kommentarer: